Archief van de juni, 2010

Jun 07 2010

Eerste vlucht JSF F-35C versie voor US Navy

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth, Texas (USA) – Op zondag 6 juni 2010 maakte de Lockheed F-35C Lightning II, de US Navy variant, zijn langverwachte eerste vlucht. De F-35C verschilt van de andere F-35 versies door zijn mogelijkheden om te opereren vanaf vliegdekschepen. Hiervoor beschikt het toestel over een andere vleugel met meer spanwijdte, grotere flappen en staartvlakken. De luchtmacht versie van de F-35A vloog voor het eerst in december 2006 en de zogeheten STOVL versie (verticaal landen) F-35B voor de Mariniers vloog voor het eerst in juni 2008.
Het is de bedoeling dat de F-35Cl rond 2016 operationeel wordt bij de US Navy.

De eerste F-35C startte om 11.46 uur vanaf het fabrieksvliegveld in Fort Worth voor een vlucht van 57 minuten. De missie werd uitgevoerd door Lockheed Martin testvlieger Jeff Knowles, een gepensioneerde marine(test)vlieger die voorheen operationeel vloog met de Grumman F-14A en F-14D Tomcat, en die tevens diende als chef testpiloot in het F-117 stealth bommenwerper programma.

Vice-admiraal Kilcline: “Nieuw hoofdstuk voor de US Navy”

Vice-admiraal Thomas J. Kilcline, commandant van de Naval Air Forces hierover: “Het doet me wat dat de F-35C deze mijlpaal heeft bereikt, deze vlucht markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor de marine luchtvaart. De missiesystemen aan boord van dit toestel zullen de Carrier Strike Group voorzien van een niet eerder vertoonde mogelijkheid om een breed dreigingsspectrum te weerstaan en voordeel te behalen in operationele scenario’s waarin bestaande toestellen tekort schieten”. Bedoeld als lange-afstands, stealth, op vliegdekschepen gestationeerde aanvalsbommenwerper zal de F-35C voor de marine vliegers als 5e generatie vliegtuig de meest geavanceerde technologie bieden die denkbaar is om de gevechtsmissies voor ons land uit te voeren.” En vervolgde Vice-admiraal Kilcline: “Ik zie er uit naar de verdere voortgang van het testvliegen op (de marinebasis) Patuxent River later deze zomer”.

Burbage: “Ongekende mogelijkheden voor Dag Een aanvallen”

Lockheed Martin zei in een persbericht dat deze eerste vlucht de US Navy een toekomst verzekert van lange-afstands eerste dags, stealth aanvalscapaciteit.
Tom Burbage. Vice-president van Lockheed Martin en General Manager van het F-35 project hierover: “Voor de eerste keer ooit, en vanaf nu altijd, zijn we in staat een 98.000 ton nucleair vliegdekschip op welke oceaan waar ook ter wereld te positioneren, van waar we een lange-afstands dodelijke stealth aanval kunnen lanceren, waarbij we de meest complexe luchtverdedigingssystemen kunnen weerstaan.” Burbage zei dat “De vlucht van zondag markeert het begin van de werkelijke introductie van een nieuwe generatie wapensystemen, in staat om te voorzien in gezamenlijke coalitie aanvallen te doen op Dag nummer één, zowel vanaf land- als zeebasis.”.

Bron: Persbericht Lockheed Martin; 7 juni 2010

JSFNIEUWS100607-KR/kr

2 reacties op dit bericht...

Jun 02 2010

Pentagon: JSF-project nog eens US$ 54 miljard duurder

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder Aanschaf JSF, Andere JSF landen

Williamsburg, VA (USA) - Nieuwe berekeningen van onafhankelijke kostenanalisten van het Pentagon wijzen uit dat de kosten van het JSF project uit zullen komen op US$ 382 miljard; 65 procent meer dan in 2002 voorzien. De berekeningen van de onafhankelijke Pentagon analisten zijn afgelopen dinsdag 1 juni verstrekt aan het Congress. Hiermee komt de totale kostengroei sinds april 2008 op maar liefst US$ 84 miljard.

Kale kostprijs 65% hoger dan bij keuze in 2002

De zogeheten kale kostprijs, in 2002 berekend op US$ 50 miljoen (gecorrigeerd voor inflatie) is door de analisten herberekend op US$92,4 miljoen (Unit Recurring Flyaway Cost; zonder bijkomende kosten voor training, reservedelen, enz., enz.). Dit is een stijging van 85 procent ten opzichte van de cijfers waarmee in het JSF selectieproces in 2001/2002 nog rekening werd gehouden door onze Koninklijke Luchtmacht en die ook in de herziene kandidatenevaluatie van 2008 vrijwel ongewijzigd werd gehanteerd. Twee jaar later lijkt deze kale kostprijs dus 85% hoger uit te gaan vallen. Hiermee staat feitelijk de conclusie uit 2008 op losse schroeven, dat de F-35 niet alleen operationeel, maar ook prijstechnisch het beste uit de bus kwam.

Twee maanden na vorige melding tegenvallers

Deze nieuwe cijfers komen slechts twee maanden nadat aan het Congress werd gemeld dat de projectkosten toe zouden nemen met enkele tientallen miljarden tot US$ 328 miljard. Dit betekende een schending van de Wet Nunn-McCurdy op grond waarvan een herstructurering van het project werd aangekondigd. De ontwikkelfase werd met 2 jaar verlengd vanwege tegenvallers bij de ontwikkeling en het testen; de levering aan de Amerikaanse strijdkrachten werd met ruim 2 jaar vertraagd en door de geplande aanschaf van 122 toestellen tot 2015 werd een streep gehaald. Reeds op 7 april 2010 meldde JSFNieuws op basis van via InsideDefense uitgelekte gegevens dat de totale kosten richting de US$ 388 miljard zouden gaan. Dit werd toen nog afgewezen als “prematuur”. Nu blijkt deze berichtgeving dus adequaat geweest te zijn.

Vooruitgang mei 2010

In mei 2010 werden 34 testvluchten gemaakt, waardoor het totaal voor dit jaar uitkomt op 93 testvluchten. Totaal zijn nu 231 testvluchten gemaakt. De F-35C versie, bestemd voor vliegdekschepen van de US Navy, voerde op 28 mei de eerste taxiproeven uit en deze CF-1 zal naar verwachting binnenkort de eerste vlucht maken, ruim een jaar later dan gepland. De F-35B BF-4, de eerste JSF die uitgerust is met alle missiesystemen en meer complete software maakte op 7 april de eerste vlucht en stond sindsdien aan de grond met softwareproblemen met de grote cockpitdisplay. Dinsdag 1 juni waren deze problemen opgelost en koos dit toestel het luchtruim voor de tweede testvlucht.
Bronnen bij Lockheed melden tevens dat er goede vorderingen zijn met de prijsonderhandelingen over de vierde productieserie (LRIP4) en dat aan de eisen van het Pentagon om minimaal 20 miljoen per toestel in te leveren op de prijs een eind tegemoet kan worden gekomen door Lockheed. Op deze wijze wil men tonen dat Lockheed alle vertrouwen in het project heeft en dat de berekeningen van het Pentagon te pessimistisch zijn.

Bron:
US HASC; 1-june-2010

Zie tevens eerdere publicaties:
13-mrt-2010 - Voorjaarsstorm trekt in USA over JSF programma
13-mrt-2010 – Hoorzitting USA: betaalbaarheid JSF openlijk betwijfeld

JSFNIEUWS100602-GK+KR/jb

4 reacties op dit bericht...