Jun 23 2008

Open Dag Leeuwarden

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 11:04 onder Aanschaf JSF

Den Haag - De Open Dag 2008 op de Vliegbasis Leeuwarden ligt weer achter ons. Onder behoorlijke weersomstandigheden, zeker in vergelijking met gisteren, kwamen pakweg 160.000 bezoekers op dit grootste Nederlandse luchtvaartevenement af.

Hoewel het thema “innovatie” was, waren het toch de diverse oude kisten die het hart van veel liefhebbers deed kloppen. Persoonlijk ging mijn voorkeur uit naar de perfecte show van de Avro Lancaster bommenwerper, weergaloos geluid van deze overlevende van de Tweede Wereldoorlog. Ooit het toestel dat dienst deed bij de “Dambusters”, beroemd geworden van de aanval op de Duitse stuwdammen in de Tweede Wereldoorlog. Zeer fraai was ook de show van de OV-10 Bronco, ooit ontworpen als counter-insurgency (terroristenbestrijding) toestel voor Vietnam. In de USA gaan stemmen op om een herontwerp van een dergelijk toestel te maken met twee lichte straalmotoren, datalink en sensoren als betaalbare tussenvorm tussen helicopter en Multi-role jager ten behoeve van een slagveld met een “laag dreigingsniveau”.

JSF model

Project Vervanging F-16 was uitgebreid vertegenwoordigd. Zij gaven aan dat voor de opvolging van de F-16 meerdere toestellen in aanmerking komen. Zo worden naast de JSF de Advanced F-16, de Eurofighter, de Dassault Rafale, de Saab Gripen beschouwd als mogelijke opvolgers van de F-16. Maar omdat Nederland betrokken is bij de ontwikkeling van de F-35 JSF, en dit niet het geval is bij de andere kandidaten, stond dit JSF model hier opgebouwd. Zo was er de JSF Cockpit Demonstrator (alleen voor VIP’s) om hen te laten ervaren hoe het is om in een JSF te vliegen. Tevens werden de beide typen vliegtuigmotoren tentoongesteld, die gebruikt zullen gaan worden in de F-35. Het betrof hier (modellen van) de F135 motor van Pratt & Whitney en de F136 motor van het Fighter Engine Team (GE en Rolls Royce).
De andere kandidaten waren vrijwel afwezig op de Open Dag, alleen een Duitse Eurofighter was aanwezig.

F16 en beperkte vervanging

Interessant was het om een kijkje te nemen bij het F-16 onderhoud. Zo kon het publiek zien dat een wielvelg van de F-16 een slordige € 2500 kost, en een complete schijfrem € 30.000. En de banden gaan iets minder lang mee, dan van de meest snelle superbike. Bovendien zijn de banden per stuk heel wat prijziger. Uiteindelijk zal door de snel hoger wordende prijzen van de F-16 onderdelen het economisch steeds minder rendabel zijn de F-16 in de lucht te houden. Naast operationele veroudering een belangrijk argument voor tijdige vervanging.
De Airpower Demo boet elk jaar in qua omvang en vuurkracht. Sommigen uit het publiek vergeleken het met de Airpower Demo van 8 jaar terug en vonden het symbolisch voor de steeds verdere operationele beperkingen van onze Luchtmacht. Bedoeling is dat straks in eerste instantie (Batch-1) drie squadrons uitgerust worden met de JSF (twee op Volkel en één op Leeuwarden). Wanneer inderdaad wordt besloten een tweede batch JSF’s te kopen, komt hier nog een vierde squadron bij (Leeuwarden). De andere (F-16) squadrons worden dus voor 2022 afgestoten. De uitfasering van de F-16 is gepland van 2015 t/m 2021 en dient gelijk op te lopen met de instroom van JSF’s.

JSFNIEUWS080623-JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.