Jun 26 2008

Kandidaten evaluatie met Zwitserse precisie

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 8:13 onder Andere JSF landen, Concurrentie

Den Haag – Op 29 mei 2008 werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin een
onafhankelijke en transparante evaluatie van de mogelijke kandidaten voor de opvolging van de F16 werd gewaarborgd. In dat licht gezien kan het interessant zijn te bekijken hoe een ander land dit uitvoert, bijvoorbeeld het als oerdegelijk bekend staande Zwitserland.

Op 7 januari 2008 start in Zwitserland het proces door aan het Parlement mededeling te doen over de werkwijze en te verwachten gang van zaken. Daarna, op 17 januari 2008 heeft de Zwitserse Luchtmacht een offerte aanvraag ingediend bij een viertal vliegtuigfabrieken. en is dit in een persbericht op transparante wijze publiek gemaakt. Het gaat hier om het Project Vervanging van een aantal Northrop F-5E Tiger II straaljagers, tussen de 24 en 33 stuks afhankelijk van de geoffreerde prijs. Vervanging moet plaats vinden tussen 2012 en 2015. Uitgenodigd worden Boeing (F/A-18E-F Super Hornet), Dassault (Rafale), Eurofighter (Typhoon) en Saab (Gripen). Opvallende afwezige is Lockheed Martin, kennelijk komen F-16 en JSF niet in aanmerking voor deze competitie.

Volgende stappen

De fabrikanten krijgen vier maanden de tijd om de eerste offerte/informatie aanvraag (RFI) te beantwoorden, en deze moet dus medio mei aan Zwitserland verstrekt zijn. Delegaties van de Zwitserse luchtmacht bezoeken in deze periode de diverse fabrikanten voor toelichting op de offerte aanvraag. Tevens is er bilateraal overleg op regeringsniveau met de diverse landen waar toeleveranciers gevestigd zijn, onder meer over industriële samenwerking en om te overleggen over de waarborging wederzijds van militair vertrouwelijke gegevens.
Op 30 april maakt Boeing bekend zich terug te trekken uit de campagne, zij zullen geen Super Hornets aanbieden, omdat ze geen competitief bod kunnen doen voor Zwitserland en hun toestel niet voldoende overeenkomt met bepaalde eisen.
Naar verwachting in juli zal Zwitserland op basis van de offerte/informatie aanvraag (RFI, Request for Information) een verzoek doen tot een definitief, bindend voorstel (RFP, Request for Proposal). Anders dan in Nederland, waar na de RFI fase straks één kandidaat overblijft, zullen in de RFP fase nog meerdere kandidaten meedoen (wat overigens normaal gebruikelijk is in de defensiewereld).

Uitvoering

Gedurende de tweede helft van 2008 vinden daadwerkelijke proefvluchten en grondtesten van de kandidaten in Zwitserland zelf plaats. Gedurende vier weken zullen elk van de drie kandidaten - Gripen, Rafale and Eurofighter – worden getest in een streng selectie proces waarbij deskundigen en personeel van de Zwitserse luchtmacht nauw betrokken is.
Deze tests vormen een belangrijke aanvulling op de andere (papieren) criteria, zoals de verwervingskosten per vliegtuig, onderhoudskosten, gebruik van de bestaande infrastructuur en de verwachte geluidsproductie. Deze in de praktijk uitgevoerde tests in de lucht en op de grond vormen een centrale hoeksteen binnen het totale Zwitsere evaluatieproces. Onder andere zal in deze tests het hele scala aan benodigde capaciteiten getoetst worden voor elke kandidaat, de werkelijke operationele effectiviteit in de lucht en op de grond bekeken worden. Brandstof gebruik wordt bijgehouden, geluidsmetingen worden gedaan, enzovoorts. De gegevens worden verkregen op basis van 30 vooraf vastgestelde vluchten, waarvoor de eisen en minimaal te verkrijgen uitkomsten vooraf door deskundigen zijn vastgesteld. De gegevens uit de praktijk worden hier naast gelegd. De testscenario’s zijn voor alle kandidaten exact gelijk. De 30 vluchten dienen uitgevoerd te worden met tweezits toestellen, waarbij de toestellen gevlogen worden door een bemanning bestaande uit een testpiloot van de Zwitserse luchtmacht samen met een testpiloot van de fabriek. De vluchten zullen in hoofdzaak worden uitgevoerd vanaf de vliegbasis Emmen, daarnaast zullen de vliegbases in Meiringen, Sion en Payerne worden gebruikt.
De Zwitserse luchtmacht ondersteunt de evaluatie door de inzet van circa 50 missies die met de bestaande F-5E/F en F/A-18C/D Hornet toestellen zullen worden gevlogen voor doel simulatie en formatievluchten. Nachtvluchten en supersonisch vliegen maakt deel uit van de evaluatie.
Interessant is dat voor elk van de kandidaten een separate media presentatie is ingepland door de Luchtmacht om naar het publiek toe maximale transparantie te krijgen over wat de diverse fabrikanten de Zwitserse luchtmacht en industrie te bieden hebben.

Tenslotte: efficiënt proces

Als resultaat van deze daadwerkelijk door de praktijk ondersteunde evaluatie en de gegevens uit het bindende RFP document, zal niet aan één, maar aan de twee meest geschikte kandidaten gevraagd worden een uiteindelijk beste, definitieve voorstel te doen (BAFO, Best and Final Offer) begin 2009. In mei 2009 is een definitief evaluatierapport klaar, 16 maanden na de start van het verwervingsproces, in de defensiewereld een record voor een een goed uitgevoerde evaluatie. Hierna spreekt het Parlement zich er over uit. Een uiteindelijk contract wordt vervolgens medio 2009 verwacht. Dit is de wijze waarop met Zwitserse precisie binnen een tijdschema als een Zwitsers uurwerk in achttien maanden een compleet verwervingsproces wordt doorlopen. Efficiënt, maximaal uitgaande van de primaire defensiebehoeften, getoetst in de praktijk in het eigen land en met optimale stimulansen voor goede (prijs-)competitie. Daarbij wordt een maximale betrokkenheid van de eigen industrie niet vergeten.

Op vakantie in Zwitserland?

Voor degenen die hun vakantie in Zwitserland doorbrengen volgen hier de datums, tevens links naar achtergrond informatie:

Saab Gripen (achtergrond):
Testvluchten van 28 juli tot 22 augustus 2008
Media presentatie op 12 augustus 2008.

Dassault Rafale (achtergrond):
Testvluchten van 13 oktober tot 7 november 2008.
Media presentatie op 28 oktober 2008.

Eurofighter Typhoon (achtergrond):
Testvluchten van 10 november tot 5 december 2008.
Media presentatie op 25 november 2008.

Boeing Super Hornet (achtergrond):
Uit de campagne gestapt.

Bron o.a.: Persbericht Zwitserse luchtmacht 17 juni 2008

JSFNIEUWS080626-JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.