Jul 09 2008

JSF: Spoedige orders sleutel tot succes

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 23:19 onder Aanschaf JSF, Andere JSF landen, Concurrentie

Den Haag – Bijna zes jaar na de start zijn er vaste orders voor 14 stuks JSF voor de Amerikaanse strijdkrachten. Maar het moment van meer orders komt steeds dichterbij. Daarmee wordt de vraag naar een vastgestelde, bindende prijs steeds actueler.

De Amerikaanse strijdkrachten bestelden vorige jaar de eerste 2 F-35A’s (aanloop productie serie 1, LRIP-1); dit jaar aangevuld met 6 F-35A’s en 6 F-35B’s (LRIP-2). De verwachting is dat er in 2009 nog eens 16 JSF’s besteld zullen worden door de Amerikaanse strijdkrachten. Daarnaast worden orders verwacht in 2009 van Engeland, Nederland en Italië, mits in die landen de parlementaire behandeling vlot genoeg verloopt. Door de uitloop van de ontwikkelingsfase en de constante stroom negatieve berichtgeving van anti-JSF lobbyisten, lijkt er bij diverse landen twijfel te bestaan om orders te plaatsen. Deze uitstel acties leggen veel druk op Lockheed Martin. Een vertraging in de orderinstroom is economisch niet gunstig voor het bedrijf. Om dit op te lossen zoekt Lockheed Martin naar een nieuwe benadering om het JSF prijsprobleem op te lossen door internationale klanten die meerjarige overeenkomsten sluiten een prijs te bieden onder de huidige, werkelijke marktprijs.

Prijsverschil en leercurve

Een voorbeeld maakt dit duidelijk. De US Navy doet voor fiscaal jaar 2009 een aanvraag voor 8 stuks JSF F-35B’s voor totaal US$ 1,7 miljard, dat is US$ 215 miljoen per stuk. Maar Lockheed Martin verwacht dat er snel orders zullen komen en denkt in 2016 een productie van 200 toestellen te halen. Dit zal de prijs dramatisch doen dalen door efficiency voordelen. Lockheed zelf hierover: “Wij verwachten bij de huidige productie schatting van 3.000 toestellen uit te komen op een gemiddelde prijs van US$ 60 miljoen over de gehele productie looptijd”.
JSF Program Office sprak deze week in een interview eveneens over de productie van 3.000 toestellen in de gehele looptijd. Hij noemde US$ 68 miljoen per JSF F-35A en 144 stuks te produceren in 2014. Historisch gezien is het nog nooit voorgekomen dat een dergelijke prijsdaling voorkomt in zo korte tijd. Dit zegt iets over het enorme leercurve effect dat Lockheed verwacht door de efficiëntere productie.

Twee hinderpalen

Lockheed moet twee hordes nemen om deze deal rond te krijgen: overheidstoestemming krijgen voor meerjaren contracten en de voorfinanciering ervan in verband met de kosten egalisatie door de reeks van jaren. Als het voorstel van Lockheed het niet haalt in het Amerikaanse Congres of wordt afgekeurd door het Pentagon, dan zal Lockheed moeten proberen de JSF partners te overtuigen om toch vroeg te kopen tegen een wat hogere prijs.
Als het niet lukt vroege orders te krijgen dan is dat schadelijk. Dit verklaart de druk die het bedrijf zet om snel contracten te krijgen. Des te langer het duurt dat er volledige productie is, des te langzamer zullen de prijzen dalen. Dat geeft dan een vicieuze cirkel: klanten wachten op lagere prijzen, productietempo laag, prijs te hoog, enzovoorts. De kritische periode om deals af te sluiten ligt dus in de eerste productiejaren 2012 tot 2016.

Potentiële klanten

In een artikel van Stephen Trimble in Flight International van 8 juli 2008 Foreign service: F-35 tackles pricing issue for foreign buyers is naast een beschrijving van bovenstaande problematiek een overzicht te vinden per land van de verwachte aantallen en aanschafdata.

Concurrentie zit niet stil

Tevens wijst Stephen Trimble er op dat de concurrentie niet stil zit. Hij schrijft dat SAAB met het Gripen aanbod voor Noorwegen geforceerd heeft dat Lockheed een bindende prijs moest afgeven. Tevens lijkt SAAB op dit moment het bedrijf te zijn die het meest profiteert van de vertraagde productie opstart en onzekerheid bij Lockheed Martin. Dit blijkt uit een artikel in Aviation Week van Joris Janssen Lok “SAAB’s hopes for Massive Gripen Sales
Twee andere artikelen van Joris Janssen Lok over de Nederlandse JSF discussie verschenen afgelopen week:
2-juli-2008 “Dutch refuse to consider Super Hornet
7-juli-2008 “Dutch fight JSF industry contribution

JSFNIEUWS080709-JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.