Jul 23 2008

Kostenoverschrijding Pratt & Whitney gemeld

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 15:46 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth (USA) – De JSF motorenleverancier Pratt & Whitney schat dat er sprake zal zijn van een kostenoverschrijding van US$ 850 miljoen bij de ontwikkeling van de motoren voor de JSF.

De overschrijding betekent een overschrijding van bijna 15% op het ontwikkelingscontract van US$ 5,8 miljard dat het bedrijf in oktober 2001 kreeg. De schatting van Pratt & Whitney is significant hoger dan Navy Deputy Assistant Secretary William Balderson in juni nog meldde aan de Pentagon top. Volgens Balderson was het “grootste deel” van de verwachte overschrijding het gevolg van een intern “gebrek aan controle” bij Pratt & Whitney ten aanzien van zijn eigen kosten en die van toeleveranciers. Dit is een gevolg van “te hoge en slecht uitonderhandelde contracten, verhoogde engineering uren na die nodig zijn voor het ontwikkelen van de motor en overdreven overhead en administratieve kosten die Pratt & Whitney doorberekent aan het Pentagon voor de behandeling van toeleverancier contracten”. Insiders zeggen dat het noodzakelijk herontwerp van componenten veroorzaakt door de voortdurende problemen tijdens het testen een belangrijke oorzaak is.

Overleg met Pentagon

Gisteren is daarom de overschrijding besproken tussen de top van Pratt & Whitney en de Pentagon topman voor wapenaankopen John Young. Voorafgaand noemde Pratt & Whitney vice president Bill Gostic uitspraken over de kostenoverschrijdingen prematuur.
De JSF staat aan de vooravond van de meest uitdagende periode in de ontwikkeling. Tot nu toe is minder dan 1% van het testvlucht programma afgewerkt, maar in 2009 komen meer prototypes beschikbaar, en zal het testvliegen uitgebreid worden. Cruciaal is hierbij naast het beproeven van de miljoenen regels softwarecode, of de problemen met de motoren nu zullen zijn opgelost. Eerder waren er in 2007 en 2008 diverse ernstige motorproblemen door vibraties. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing, die rond oktober beschikbaar komt. Wanneer de aangepaste F135 motor is ingebouwd, zal zeker zijn of het probleem is overwonnen en kan letterlijk vol gas gegeven worden in het testprogramma, dat vooral door de motorproblemen steeds verder op achter dreigt te komen.

Concurrent General Electric positief

Inmiddels meldt de concurrerende motorenleverancier General Electric/Rolls Royce Fighter Engine Team dat de STOVL tests (Korte start, verticale landing) voor de door dit bedrijf ontwikkelde F136 motor uiterst succesvol zijn verlopen. In tegenstelling tot Pratt & Whitney maakt dit bedrijf goede vorderingen met de motorenontwikkeling. Opmerkelijk is dat het Pentagon juist de ontwikkeling van deze alternatieve motor wil stopzetten (zie rapport) om kosten te besparen, terwijl juist deze motor een optimale keuze lijkt te zijn. Het Nederlandse Dutch Aero speelt een cruciale en innovatieve rol in de ontwikkeling en bouw van deze F136 motor en leverde recent de eerste series componenten aan. Atkins Nedtech in Hoofddorp levert een belangrijke bijdrage in de ontwerp/engineer van deze motor.

JSFNIEUWS080723-KR.JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.