Aug 22 2008

Eerst middenromp voltooid voor F-35C prototype

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 17:38 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth (USA) –- Northrop Grumman Corporation voltooide de middenromp assemblage voor het eerste prototype van de US Navy F-35C Lightning II , de variant voor vliegdekschepen. Dit prototype krijgt de aanduiding CF-1.

Northrop Grumman is een belangrijke toeleverancier aan hoofdaannemer Lockheed Martin in het JSF project. Het bedrijf vierde deze mijlpaal met een korte ceremonie in de Palmdale fabriek waar de middenromp assemblages worden opgebouwd. De ceremonie werd bijgewoond door ruim 200 werknemers, samen met afgevaardigden van het US Ministerie van Defensie, het JSF Program Office en van Lockheed Martin. De CF-1 middenromp assemblage is de zevende van tien middenromp assemblages die Northrop Grumman dit jaar zal toeleveren aan Lockheed Martin in 2008. Het is een van 19 middenromp assemblages die het bedrijf toelevert in de SDD (ontwikkelingsfase) van de JSF.

Toespraken Mark Tucker en Charles Davis

Vice-president en F-35 Program Manager van Northrop Grumman Mark Tucker zei bij deze gelegenheid in zijn toespraak: “De gebeurtenis vandaag markeert niet alleen de voltooing van een belangrijk vliegtuigonderdeel, maar ook het nakomen van een belofte door Northrop Grumman. We hebben bij Northrop Grumman getoond dat we een gezamenlijk middenromp deel kunnen ontwerpen en produceren dat voldoet aan de operationele en logistieke vereisten voor elk van de drie JSF varianten. En dat we klaar zijn om over te schakelen naar de productie fase van het project”. Generaal-majoor Charles R. Davis van het JSF Program Office zei in zijn toespraak: “Het voldoen aan de tijdige levering zorgt er voor dat de F-35C Lightning II volgens schema zal kunnen beginnen aan de testvluchten in 2009. Deze belangrijke stap is essentieel om te voldoen aan ons voornemen om de F-35C in dienst te nemen van de US Navy in 2015. De F-35C Carrier Variant zal de US Navy een krachtige, multirole aanvalsjager geven dat de taken kan overnemen van de F/A-18 Hornet A/B/C/D vliegtuigen die de vloot succesvol hebben beschermd en het bereik van de Amerikaanse vloot hebben vergroot sinds 1983.”

Achter op schema

Opmerkelijk in het Northrop Grumman persbericht is de zinsnede “This was performed on budget and on schedule”. Hier valt een kanttekening te plaatsen. De vraag is: welk budget en welk schema? Bij de ondertekening van het oorspronkelijke SDD contract werd uitgegaan van een eerste middenromp assemblage in de tweede helft van 2005. Het is nu bijna drie jaar later. “On schedule” ? En een eerste vlucht van de F-35C werd in 2001 voorzien in het vierde kwartaal van 2006; in 2005/2006 gaven Lockheed Officials aan dat dit begin 2009 zou worden; maar in 2007 werd dit aangepast naar eind 2009. Eveneens drie jaar later dus. De Initiële Operationele Capaciteit (IOC) bij de US Navy was oorspronkelijk voorzien voor 2012. In 2005 werd dit aangepast naar 1e kwartaal 2013. Nu is sprake van 2015. Consequent drie jaar vertraging dus. “On schedule?”. Zelfs de aangepaste planning werd telkens niet gehaald. Op dit punt is het persbericht dus onjuist en misleidend.

Bronnen:
Persbericht Norhtrop Grumman 19-aug-2008
Inzake planning 2001:
Joint Strike Fighter System Training Plan; 1 october 2001
(Blz. 38: CV FF = F-35C eerste vlucht, Q4-2006; IOC USN = F-35C operationeel, 2012)
Inzake aangepaste planning 2005
Zie download Program Update 2005
(Zie blz. 8; CV FF = F-35C eerste vlucht, Q1-2009; IOC USN = F-35C operationeel, 2013)
Inzake huidige planning 2008
Zie briefing JSF Program Office; februari 2008.
(CV FF = F-35C eerste vlucht, Q4-2009; IOC USN = F-35C operationeel, 2015)

JSFNIEUWS080821-KR/nb

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.