Okt 04 2008

JSF prototype AA-1 overgeplaatst naar Edwards

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 20:06 onder Ontwikkeling JSF

FORT WORTH (USA) – Het prototype AA-1 van de conventionele start- en landing (CTOL) Lockheed Martin F-35A Lightning II (JSF) klokte de afgelopen week zijn 54e vlucht, alvorens op 1 oktober tijdens de 55e vlucht zijn thuisnest te verlaten en naar Edwards Air Force Base in California te vliegen. Het prototype van de F-35B STOVL variant (korte start, verticale landing) wordt buiten dienst gesteld voor een aantal modificaties.

Op 16 september vond voor de eerste keer een vlucht plaats met een qua gewicht volledige (namaak) wapenlast in het interne bommenruim. Het betrof twee dummy 2000-ponds JDAM (Joint Direct Attack Munition) bommen en twee AIM120 AMRAAM lucht-lucht raketten.
Met deze meer dan 5.000 pond wapenlast was geen merkbare verandering te merken van de aerodynamische capaciteiten. Volgens testpiloot Jon Beesley: “De acceleratie met volledige afterburner was zeer snel. Het uitklimmen met een dergelijke last ervaarde ik als tamelijk indrukwekkend. Mooi om te zien dat prestaties worden gehaald die normaal weggelegd zijn voor een “cleane” kist.”

Naar Edwards Air Force Base

Ter voorbereiding van de overplaatsing naar Edwards voerde de F-35A een aantal tests uit voor tanken in de lucht vanaf zijn Fort Worth thuisbasis, waarbij tijdens een drie uur durende vlucht op 25 september 12.000 pond brandstof werd bijgetankt. Deze week is de AA-1 naar Edwards gevlogen. Deze eerste lange afstands vlucht verliep voortreffelijk. Op Edwards Air Force Base zullen piloten de mogelijkheden van de F-35A JSF testen om de motor in- en uit te schakelen tijdens de vlucht. Daarnaast zullen op verzoek van Australië en Noorwegen gegevens verzameld worden over de geluidsbelasting tijdens starten, overvliegen en landen. Oorspronkelijk was de testperiode op Edwards gepland vanaf maart 2008, maar door diverse omstandigheden is dit een half jaar vertraagd.

Prototype BF-1 drie maanden buiten gebruik

Terwijl de AA-1 op Edwards gestationeerd zal zijn, zullen aan de STOVL
F-35B een reeks modificaties, evaluaties, calibraties en software- en hardware updates plaats vinden, inclusief de installatie van een nieuwe Pratt & Whitney F135 motor. De BF-1 heeft nu 14 vluchten voltooid. Vanwege alle wijzigingen zal de BF-1 circa 12 weken buiten gebruik zijn. Begin 2009 moet de BF-1 weer klaar zijn om het vliegprogramma te hervatten. Dan Crowley, executive vice president van Lockheed Martin hierover: “Het vliegtuig presteerde precies zoals we voorspelden. Het heeft onze verwachtingen overtroffen in de 14 vluchten die we nu gedaan hebben.”
De tests waren bedoeld om de computermodellen en simulaties te bevestigen. Bijna 1,5% van het vliegtestprogramma is nu voltooid. Met vier prototypes die nu kompleet zijn (AA-1 55 vluchten; BF-1 14 vluchten; BG-1 voor grondtests; BF-2 in eindstadium van afbouw) en nog 15 prototypes in productie zal Lockheed Martin volgend jaar, als alles volgens planning loopt, per maand een toestel afleveren, waardoor alle prototypes eind 2009 beschikbaar kunnen zijn. De BF-2 zal begin 2009 de eerste vlucht maken. Voor de eerste echte F-35A (CTOL) AF-1 wordt aan de eindassemblage begonnen. De eerste productie toestellen staan gepland voor aflevering aan de US Airfoce in 2010.

Bron: persbericht Lockheed Martin 29 september 2008 en 2 oktober 2008

JSFNIEUWS081003-KR/kr

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.