Okt 28 2008

JSF lawaai weggelaten uit kandidatenevaluatie

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 9:32 onder Aanschaf JSF, Ontwikkeling JSF

Den Haag – Het is opvallend dat in de oorspronkelijke offerte aanvraag van 1999 een uitgebreide “lawaai” paragraaf stond. In de lopende “onafhankelijke” kandidatenvergelijking heeft onze Koninklijke Luchtmacht deze paragraaf weggelaten. Een opmerkelijke weglating in het licht van de gerezen discussie inzake het JSF lawaai.

De aanvraag voor informatie (Request for Information) uit 1999 voor de opvolging van de F-16 laat er geen misverstand over bestaan en vraagt alle fabrikanten:
In a densely populated country such as the Netherlands, aircraft noise characteristics are a continuous issue. The following questions should be considered in this context.
(A.) Against which exterior noise criteria has the aircraft/engine been designed. Provide official documents, references and data if applicable.
(B.) What are the noise characteristics and what is the maximum noise level during ground operations, take-off, cruise and landing operations for the different configurations described in the operational part of the RFI. Describe the method that was used to determine the noise characteristics and noise levels.
(C.) What will be the maximum produced noise level inside protected aircraft shelters
.”
Duidelijke taal: wat is de geluidsbelasting van de opvolger van de F-16 voor omwonenden en voor grondpersoneel. Zie originele documenten op de website van NRC Handelsblad, offerte aanvraag 1999 en offerte aanvraag 2008.

De nieuwe kandidatenvergelijking

Het is opvallend dat in de nieuwe Offerte aanvraag (Questionnaire) in het kader van de lopende kandidatenvergelijking deze paragraaf compleet is weggelaten. Kennelijk hebben de opstellers binnen onze Koninklijke Luchtmacht begrepen dat de “lawaai” paragraaf niet in het voordeel van de JSF zal werken, gelet op de sinds 2005 in de USA ontstane discussie hierover.
Tegenstanders van de JSF zullen door deze weglating kunnen betogen, dat door weglating van elementen die nadelig uitpakken voor de JSF de “onafhankelijkheid” van de kandidatenvergelijking geweld wordt aangedaan.

Lawaai significant hoger

Het geluid van een F-35A (dus dezelfde versie als gepland voor Nederland) is na een start op 1000 voet hoogte 121 dB. Dit is voor de tweemotorige F-15 112 dB en voor de huidige F-16 slechts 108 dB. Alles gemeten zonder gebruik van de afterburner. En aangezien de Decibel een logaritmische eenheid is, is een verschil van 13 Decibel enorm, uitgedrukt in gemeten Watts wel 20x sterker.
Bij een landing is het verschil nog veel groter. Een Amerikaans rapport (Eglin AFB) hierover: “Gedurende de nadering voor een landing is het geluid van de F-35 over de 19 decibel hoger dan het geluid van een F-15C, dit komt overeen met een geluidsniveau dat over de 4 keer harder is dan van een F-15C wanneer deze landt”. Het aantal mensen dat blootgesteld zal worden aan een geluidsniveau van meer dan 75 decibel (de zogeheten ergernisgrens) rond de basis zal met 1500% toenemen volgens het rapport.
Dit zal ongetwijfeld rond vliegbases als Leeuwarden en Volkel tot uitgebreide discussies gaan leiden en nieuwe geluidscontouren of milieu effect rapportages vereisen. Tevens bestaat het risico op meer beperkingen boven de Waddenzee en bij het oefenen van het avondvliegen.
En het bekende grapje over de steilstartende Harrier op de Open Dagen: “Zeg het maar langzaam, Herrie- er, de overtreffende trap van herrie” zal te zijner tijd dus zeker kunnen gelden wanneer de STOVL versie van de F-35B zijn opwachting maakt op onze Open Dagen.

Hill AFB, USA : ook problemen

Gisteren berichtten we al over de onrust die in de US ontstaan is over het JSF lawaai (zie artikel 27 oktober). Maar niet alleen op Eglin AFB en Luke AFB zijn protestacties op gang gekomen tegen het lawaai van de F-35 JSF. Ook op Hill AFB, waar de luchtmacht het onderhoudswerk van de F-35 wil onderbrengen (Ogden Air Logistics Center) is blijkens een artikel van 22 oktober op de website Standard.net onrust ontstaan. Kathleen Ferguson, woordvoerster van de US Airforce wat betreft “installaties en bases” zegt hierover: “het geluidsniveau van de F-35 Lightning II, ook wel bekend als Joint Strike Fighter is beduidend en heeft publieke onrust aangewakkerd over het lawaai en de algemene impact van het toestel op de omgeving”.

Noorwegen: Gripen beduidend stiller

Ook in Noorwegen speelt dit een rol, zoals blijkt uit dit artikel in Aviation Week van deze zomer (F-35 Sound Check door Robert Wall, 15-jul-2008), waarin gerefereerd wordt aan een artikel van Joris Jansen Lok in Aviation Week van juni 2008 “Aircraft noise, basing options may decide Norway’s fighter pick”. Zelfs in het dunbevolkte Noorwegen wordt het beduidend lagere geluidsniveau van de Gripen als argument aangehaald om dit toestel te kiezen, naast voordelen op het gebied van economie en prijs.

Bron o.a.:
Aviation week, 17-okt-2008: “If a JSF lands in a forest, does it make a sound
Standard.net 22-okt-2008: ‘F35 noise a concern for Hill AFB neighbours
(US) Airforce Times, 26-okt-2008 “Study: F-35 twice as loud as F-15
(US) Airforce Times, 15-okt-2008 “Rooftops threaten Luke bid for F35s
Laatste versie milieu effect rapportage Eglin AFB (oorspronkelijk 2005, aangepast maart 2008, nieuwe versie oktober 2008). Blz 40-42 Blz. 52-53 zoek op “noise”)

JSFNIEUWS081028-JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.