Nov 25 2008

Motorprobleem leidt tot nieuwe vertraging JSF F-35B

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 1:45 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth (USA) – Lockheed Martin topman Ralph Heath bevestigde aan Wall Street investeerders op 20 November dat motorenfabrikant Pratt & Whitney de herontworpen motordelen had gevalideerd, zowel door analyse als door tests. Het herontwerp lijkt goed te functioneren. Maar het bedrijf zal nog twee maanden nodig hebben voor de eerste herontworpen motor is voltooid en verscheept kan worden naar Lockheed Martin. Dat betekent dat de motor twee maanden later dan deze zomer nog gepland in Fort Worth aankomt voor inbouw in het al sinds begin oktober niet meer vliegende prototype BF-1.

Dit voorjaar berichtte JSFNIEUWS al herhaaldelijk van de voortdurende motoren problemen. Dit werd telkens afgedaan als “geringe problemen” en “valt wel mee”. Nu nemen kopstukken van Lockheed Martin zelf termen als “herontwerp” in de mond. Volgens insiders die ons hierover mailden bedragen de extra kosten door herontwerp en uitstel zeker meer dan US$ 750 miljoen. Hierover zal in het Amerikaanse Rekenkamer (US GAO) rapport van maart 2009 nader bericht worden. Het was een van de risico’s waarvoor de US GAO eerder dit jaar al waarschuwde, desondanks werd opnieuw geld voor de volgende productieserie beschikbaar gesteld.

Vertraging BF-1 loopt op tot een jaar

Vijf maanden geleden, op 20 juni 2008 zei Generaal David Heinz van het JSF Program Office nog tegen Aviation Week dat de de “hover test” in oktober zou aanvangen, eind september maakt Lockheed Martin bekend dat dit drie maanden vertraagd werd tot januari 2009. De oorzaak lag in het later beschikbaar komen van de herontworpen Pratt&Whitney F135 motor. Intussen zouden aan de BF-1 (de eerste STOVL F-35B) een reeks modificaties, evaluaties, calibraties en software- en hardware updates plaats vinden, met daarna de installatie van een nieuwe Pratt & Whitney F135 motor. Nu wordt dan bekend dat dit drie maanden langer zal duren, waardoor pas in het tweede kwartaal van 2009 de eerste STOVL vlucht gemaakt kan worden. Het prototype van de STOVL-versie F-35B (de BF1) heeft nu 15 vluchten in conventionele modus voltooid en nog nooit korte starts of verticale landingen uitgevoerd. Maar volgens Lockheed executive vice-president Ralph Heath zal de BF-1 daarna dan ook “een progressieve testvoortuitgang laten zien totdat we de volledige werking van de STOVL variant kunnen laten zien”. Lockheed zegt dat de BF-1 eerst start met kleine tests en geleidelijk zal dit worden uitgebreid totdat in juni 2009 de eerste volledige STOVL vlucht zal plaats vinden. Daarmee loopt de BF-1 een vol jaar achter op het al eerder herhaaldelijk aangepaste testprogramma.

Verdere gevolgen

Gevolg van het uitstel is tevens dat de eerste vlucht van de BF-2 (in eindstadium van afbouw) en de daarop volgende prototypes gaat schuiven met enkele maanden.
De US Marines wil het eerste complete squadron operationeel hebben in 2012, maar met een eerste STOVL vlucht pas half 2009 lijkt dit steeds minder waarschijnlijk. Een ander serieus probleem dat zich voordoet is dat er reeds 13 productie F-35B’s (6 in LRIP-2 en 7 in LRIP-3) in aanbouw zijn, cq. in bestelling zijn. Deze zomer lag het Amerikaanse congres al dwars bij het ter beschikking stellen van gelden voor de LRIP-3 serie. Op deze wijze komt er grote druk te staan op de budgettering van de LRIP-4 serie van 15 toestellen. Ook de Britse defensie is juist in de markt om voor deelname aan de zogeheten IOT&E Testfase dit type te kopen. Dit kan een extra reden voor de Britten zijn af te zien van deelname aan de IOT&E omdat hun toestellen te laat geleverd dreigen te worden.

Bron: Flight International, Stephen Trimble, 24-nov-2008 “Locheed delays first F-35 STOVL flight again, but engine fix”

JSFNIEUWS081125-KR/kr

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.