Nov 27 2008

Pentagon houdt nu zelf deel JSF productie 2010 tegen

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 12:48 onder Aanschaf JSF, Ontwikkeling JSF

Den Haag – Terwijl in Nederland uitgebreid debat is over het al dan niet uitstellen van de beslissing om een JSF testtoestel te kopen, houdt het Pentagon zelf de ondertekening van de opdracht in dezelfde productieserie totdat bepaalde problemen zijn opgelost. Ook zijn er nieuwe berichten over een extra 15 miljard budgettekort bij de JSF de komende 6 jaar.

De drang van het Nederlandse Ministerie van Defensie om hoe dan ook minimaal één JSF testtoestel in te plannen voor JSF aanloopserie 3 (de zogeheten LRIP-3) op straffe van een betaling van naar verluidt € 12,5 miljoen is opmerkelijk. Want tegelijkertijd blijkt uit gegevens die in de USA aan het licht zijn gekomen dat de Pentagon materieel inkoop chef John Young nog geen handtekening heeft gezet onder de verwerving van de eigen Amerikaanse toestellen uit dezelfde LRIP-3 serie, terwijl het Congres het budget al heeft vrijgegeven in september.

De afgelopen week is de Defense Acquisition Board vergadering bijeen geweest om de LRIP-3 fase van de Joint Strike Fighter te bespreken. Volgens John Young was sprake van een redelijk goede en productieve discussie”. John Young zei ook dat hij waarschijnlijk wel toestemming ging geven om de zeven F-35A CTOL toestellen voor de Luchtmacht te gaan produceren. Dit is dezelfde versie die Nederland heeft. De prijsonderhandelingen tussen het JSF Program Office en Lockheed Martin duren nog voort, maar volgens Young zag dat er positief uit ten opzichte van het vrijgemaakte budget in de begroting. Mogelijk zal later dit jaar alsnog de handtekening worden gezet, maar het uitstellen van een deel van de order heeft negatieve prijsconsequenties die eerst uitonderhandeld moeten worden.

Andere helft LRIP-3 tegengehouden

Voor de andere helft van de LRIP-3 serie (de zeven F-35B STOVL toestellen voor de US Marines te produceren in 2010) wil John Young nog geen toestemming geven totdat Lockheed-Martin en motorenproducent Pratt & Whitney de certificatie voor korte starts en verticale landingen voor elkaar hebben. Dit heef John Young meegedeeld aan journalisten die hier naar vroegen naar aanleiding van de eerder gemelde verdere vertraging van de F-35B STOVL vluchten. Deze zijn opnieuw met drie maanden vertraagd, zoals we op 25 november 2008 al op JSFNIEUWS hebben gemeld, lees “Motorprobleem leidt tot nieuwe vertraging JSF F-35B”.

Hierdoor wil Pentagon materieel inkoopchef John Youn alleen een voorwaardelijke machtiging verlenen, met als voorwaarde dat pas begonnen mag worden op met productie na het verkrijgen van een volledige STOVL vlucht certificatie. Dit zal echter niet eerder kunnen zijn dan juni 2009 en stuurt dus de planning voor de LRIP-3 ernstig in de war. Bovendien zal dit negatieve gevolgen kunnen hebben voor de Britse beslissing om deel te nemen aan de IOT&E (test- en evaluatiefase). Zij hebben daarvoor juist deze versie nodig. Al eerder op 8 november berichtten wij dat de Britten twijfelen over deelname “Uitstel Britse JSF testtoestellen vrijwel zeker

Geen garantiestelling

Een vraag die gesteld kan worden is, waar Nederland bij uitstel € 12,5 miljoen garantiestelling moet verlenen, of voor het Pentagon een soortgelijke garantiestelling van 7 x € 12,5 miljoen gaat gelden. Hiervoor zijn echter geen aanwijzingen. Waarom dit dan wel voor Nederland zou gelden is onduidelijk. Dat er discussie over is, is in het licht van waar het om gaat opmerkelijk. Het betreft namelijk slechts 0,025 % van een voor de USA vrijwel zekere Nederlandse JSF order van €4,8 miljard.

Vergaande reductie aanloopproductie; gevolg voor Nederlandse Business Case

Het Pentagon was gedwongen de JSF productie planning in 2007 aanzienlijk te herzien om de uit de hand lopende kosten te kunnen opvangen. In 2006 was nog sprake van 49 te produceren toestellen in de LRIP 3. Na herziening bleven er hier 19 van over, namelijk 8 voor de US Airforce, 8 voor de US Marines, 2 voor de Britse Royal Navy en 1 voor onze KLu.
Door budgetbeperking is dit verder gereduceerd en het totaal dreigt nu voorlopig op slechts 8 toestellen in de LRIP-3 uit te komen (7 voor de US Airforce en 1 voor de KLu, mits deze doorgaat).
Wat weinig in de publiciteit komt is dat de totale aanloopproductie (LRIP) van een oorspronkelijke 519 JSF toestellen inmiddels gereduceerd is naar een planning van nog maar 357 toestellen in 7 series met nog tal van onzekerheden. Een reductie van inmiddels 162 toestellen, ofwel bijna een derde. Over de gevolgen van deze aanzienlijke reductie voor de Nederlandse JSF productie omzet tot 2013 wordt in het algemeen weinig aandacht besteed, maar deze gevolgen zijn dus substantieel.

Meer miljarden tekorten al weken bekend

Morgen zullen we met een publicatie komen met cijfers van de door het Pentagon ingestelde commissie. Deze bevestigt dat de cijfers van de Amerikaanse Rekenkamer wel degelijk kloppen en waaruit zelfs (zie JSFNIEUWS; 11 maart 2008; “Nieuwe Amerikaanse Rekenkamer rapporten over JSF”) blijkt dat er een budgettekort is van US$ 15 miljard en dat er eigenlijk nog 2 jaar extra tijd nodig is voor de ontwikkelingsfase in plaats van 1 jaar. Ook de F136 motor van General Electric/Rolls Royce staat opnieuw onder vuur.
Deze gegevens zijn al sinds 31 oktober binnen het Pentagon bekend. Een vertrouwelijk memo hierover is achtergehouden, mogelijk om de verwerving van JSF orders bij partnerlanden niet te beschadigen.
Lees dit morgen uitgebreid in JSFNIEUWS, inclusief achtergrond.

Bron: o.a. InsideTheAirforce, Marcus Weisgerber, USA

JSFNIEUWS081127-KR.JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.