Dec 18 2008

JSF heeft voorkeur Koninklijke Luchtmacht

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 16:33 onder Aanschaf JSF

Den Haag – Zoals verwacht is de Projectgroep Vervanging F-16 (PV F-16) tot de conclusie gekomen dat de F-35 het beste multi-role gevechtsvliegtuig is om te voldoen aan de Nederlandse eisen.

In tegenstelling tot de andere kandidaattoestellen kan volgens de Projectgroep Vervaning F-16 de F-35A Joint Strike Fighter in Block 4 uitvoering omstreeks 2015 alle zes hoofdmissies zonder meer succesvol uitvoeren en is de operationele beschikbaarheid het grootst. Daarnaast zouden de investeringskosten voor de F-35 het laagst zijn en verwacht men dat de totale levensduurkosten het laagst zullen zijn. Wel geeft men aan dat er op dit punt zoveel onzekerheden zijn. Hoeveel de investeringskosten en levensduurkosten zijn is “commercieel vertrouwelijk”. Bovendien kan de levering van de F-35 goed worden ingepast in de gewenste Nederlandse invoerreeks. Tot slot is de Projectgroep Vervanging F16 van oordeel dat het F-35 programma de minste risico’s kent betreffende operationele kwaliteiten, financiën en (door)ontwikkeling in vergelijking met de twee andere kandidaten.

Gripen NG en F-16 Block 60 gelijkwaardig

De Gripen NG en de Advanced F-16 ontlopen elkaar niet veel qua prijs en kwaliteit. Er wordt tevens aangegeven dat de levensduurkosten van Gripen NG en F-16 Block 60 niet erg verschillen met de F-35 en er een enorme bandbreedte bestaat in risico analyse, wat vergelijken lastig maakt. Om commercieel vertrouwelijke redenen wordt niet bekend gemaakt welke kandidaat op de tweede of derde plaats staat.

Geen endlife update

Eveneens nauwelijks verrassend is de conclusie dat de nuttige levensduur van de F-16’s niet onbeperkt kan worden verlengd. Met een endlife update zouden de F-16’s aan het einde van de jaren twintig ongeveer veertig jaar oud zijn en tegen de 8.000 vlieguren hebben. Een nóg langere operationele en technische levensduur is niet voorstelbaar en vervanging van de F-16 is dan niet meer uit te stellen. Volgens Defensie zouden iInvesteringen in een endlife update zouden dus hoe dan ook een beperkt rendement hebben, terwijl omvangrijke vervangingsinvesteringen slechts zouden worden uitgesteld. De conclusie is dan ook dat een endlife update van de F-16 geen begaanbare weg is.

In een later stadium komen we uiteraard terug op de inhoud van de rapportages. Door het waas van “commercieel vertrouwelijk” en door alleen conclusies te rapporteren zonder inzicht te geven in motivaties en scores is een evenwichtige beoordeling door de onafhankelijke pers niet eenvoudig.

Lees de samenvatting van de beide rapportages:
Brief aan Tweede Kamer inzake Kandidatenvergelijking Vervanging F-16
Brief aan Tweede Kamer inzake Endlife Update F-16

JSFNIEUWS081218-JG/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.