Feb 25 2009

Achterstand in JSF testprogramma groeit

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 3:08 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth (TX) USA – Deze week bezoekt de Vaste Kamercommissie voor Defensie Fort Worth in Texas. Alle zeilen worden bijgezet om de Kamer een vliegende F-35 JSF te tonen. Gaat een van de prototypes deze week nog de lucht in, voor het eerst na minimaal 14 weken stilstand?

De totale testplanning voor de JSF omvat ruim 5000 vluchten en 11.000 vlieguren. Dit testprogramma moet afgewerkt worden in een tempo van 8-10 vluchten per maand per prototype. Het testprogramma zou circa 6 jaar duren, maar is opnieuw met een jaar verlengd.

De eerste JSF vloog in december 2006, maar nu 26 maanden na aanvang van het testvliegprogramma is circa 1,6% van de vluchten en 1% van de testvlieguren gerealiseerd. De productie is al gestart, maar een productierepresentatieve prototype van de F-35A gaat pas medio 2009 vliegen en statische (grond-)tests van een complete F-35A moeten nog aanvangen. Een F-35A met missiesystemen (radar, electronica) aan boord, de AF-3 vliegt pas in november 2009. Komen hieruit problemen naar voren, dan kan dit grote gevolgen hebben voor de productielijn en voor reeds gebouwde en afgeleverde toestellen met enorme financiële consequenties voor de afnemers. De vraag is of in maart 2010 de eerste F-35A werkelijk kan worden overgedragen aan de USAF. Het eerste Nederlandse F-35A toestel zal het 16e F-35A toestel zijn dat van de productielijn rolt (laatste uit LRIP-3 serie, levering december 2011).

Status prototype AA-1: ruim 14 weken aan de grond

Op 15 december 2006, ruim een jaar later dan oorspronkelijk gepland, maakte JSF prototype AA-1 de eerste vlucht. Het eerste testjaar 2007 verliep niet conform planning, vanwege een aantal serieuze storingen. Ruim 7 maanden stond het toestel aan de grond voor ontwerpmodificaties en vanwege motorproblemen. Het tweede testjaar 2008 verliep weliswaar beter, maar opnieuw waren er vier periodes van elk minimaal 7 weken, dat het toestel aan de grond moest blijven voor modificaties. Op 13 november 2008 meldde Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter trots dat de JSF voor het eerst supersoon gevlogen heeft . Na deze mijlpaal bleef het stil, want sindsdien staat de AA-1 al weer 9 weken aan de grond. De AA-1 heeft nu totaal 69 vluchten gemaakt en net iets over de 95 uur gevlogen. Mogelijk wordt toch nog deze week de 70e vlucht gemaakt. De totale planning voor de JSF AA-1 is 100-150 vluchten.

Overzicht testvluchten eerste pre-prototype AA-1 t/m 2007:
Okt-05 oorspronkelijke planning eerste vlucht
Aug-06 later aangepaste planning eerste vlucht
Dec-06: 1 (eerste vlucht 15-12-2006)
Jan-07: 6
Feb-07: nul (5 weken aan de grond voor wijzigingen)
Mrt-07: 2
Apr-07: 8
Mei-07: 2 (serieus technisch probleem; hierna 7 maanden aan de grond)
Jun-07 t/m Nov-07: Herontwerp van diverse componenten; problemen met motor vastgesteld; zie artikel “JSF hit by serious design problems, Defense Industry Daily dec-2007)
Dec-07: 4
Totaal vluchten t/m eind 2007: 23

Overzicht testvluchten eerste pre-prototype AA-1 in 2008:
Jan-08: 4
Feb-08: 5
Mrt-08: 7
Apr-08: 1 (daarna 7 weken aan de grond voor wijzigingen)
Mei-08: 3
Jun-08: 0 (7 weken aan de grond, o.a. thermische problemen)
Jul-08 : 2
Aug-08: 0 (opnieuw 7 weken aan de grond, thermische problemen)
Sep-08: 9
Okt-08: 10 (Edwards AFB testprogramma)
Nov-08: 5
Dec-08: 0
Jan-09: 0
Feb-09: 0 (sinds 13 november al weer 14 weken aan de grond)
Totaal aantal vluchten t/m eind 2008: 69
Planning testvluchten : 10 vluchten per maand
Realisatie testvluchten: minder dan 3 per maand gemiddeld (30 % doel)

Prototype BF-1: ruim 5 maanden aan de grond

Het tweede prototype is een F-35B STOVL type, de BF-1. Deze vloog voor het eerst op 11 juni 2008, maar deze staat na 14 vluchten aan de grond voor vervanging van de motor en een aantal updates en moet binnenkort de testvluchten hervatten. Oorspronkelijk zou dit 12 weken duren, door problemen met de certificatie van de motoraanpassingen is dit inmiddels maanden uitgelopen.

Overzicht testvluchten eerste prototype STOVL-versie, de BF-1:
Mrt-06 oorspronkelijke planning eerste vlucht
Dec-07 later aangepaste planning eerste vlucht
Jun-08: 3 (eerste vlucht 11 juni 2008)
Juli-08: 6
Aug-08: 2 (verminderd i.v.m. motorproblemen)
Sep-08: 3 (stopzetting testvliegen i.v.m. motorproblemen)
Okt-08: 0
Nov-08: 0
Dec-08: 0
Jan-09: 0
Feb-09: 0 (sinds september al weer 5 maanden aan de grond)
Totaal aantal vluchten t/m eind 2008: 14
Planning testvluchten : 8-10 vluchten per maand
Realisatie testvluchten: minder dan 2 per maand gemiddeld (< 25% doel)

De BF-2 (tweede STOVL prototype) is nu bezig met taxiproeven en verwacht wordt dat deze mogelijk woensdag of donderdag de eerste vlucht zal gaan maken, juist voor aankomst van de Kamerdelegatie.

Testen alleen bevestigen ontwerp?

Uitgangspunt in het JSF testprogramma is dat testen niet is “het ontdekken van problemen”, maar het “bevestigen dat alle (computer-)ontwerpen juist zijn.” In principe gaat men er van uit dat geen ontwerpaanpassingen nodig zijn, vanwege de uitgebreide doorrekeningen en simulaties met de computer vooraf. Testen is dus niet gericht op het ontdekken van fouten, slechts op het bevestigen van de juistheid van het ontwerp. Uitgangspunt is dat uit het testen geen aanpassingen naar voren hoeven te komen. Dit wordt aangevoerd als argument waarom men de productie volop heeft gestart. Zo zijn er op dit moment nog 17 toestellen in assemblage, inclusief de eerste echte productietoestellen uit de eerste voorproductie serie (Low Rate Initial Production serie 1). De vraag kan gesteld worden hoe deze theorie over het testen zich verhoudt tot de uitlatingen van Tom Burbage, vice-president van Lockheed Martin en verantwoordelijk voor het JSF project afgelopen december 2008 bij de uitrol van de AF-1, hij zei toen: : “De AF-1 bevat een grote reeks evolutionaire verbeteringen en updates die naar voren zijn gekomen als resultaat van de testvluchten met het AA-1 testvlieg programma van de afgelopen twee jaar”. Los van de vraag of de aanpassingen in structuur tussen AA-1 en AF-1; het herontwerp aan de electro-hydraulic actuator systeem, het thermische systeem en de motor “evolutionair” zijn, dan wel min of meer ingrijpend, kan gevraagd worden: “Is testen dan toch meer, dan alleen het afvinken van een een checklijst, waarin de juistheid van een computerontwerp wordt vastgesteld?” Er is nu 1% van de testvlieguren gemaakt, wat als er in die resterende 99% nog een reeks “evolutionaire verbeteringen en upgrades” nodig is, wat doen we dan met de reeds geproduceerde toestellen? En wie betaalt dat? Nederland krijgt het 16e F-35A productietoestel…….

De Kamer herhaaldelijk gerustgesteld : “Testvliegen ligt op schema”

Op 9 februari 2009 gaf Staatssecretaris De Vries ten onrechte nog een geruststellend antwoord op een vraag over vertragingen in het testen: “Er is geen sprake van vertraging ten opzichte van de aan de Kamer gemelde informatie (Kamerstuk 26 488 nr. 69 van 7 mei 2008).” . Toen antwoordde De Vries, het testprogramma liep toen 14 maanden achter op schema, ten onrechte aan de Tweede Kamer “Volgens planning zal de AA-1 tot 1 januari 2009 nog ruim 50 vluchten maken. Het totale testprogramma ligt op schema. “
Op 8 mei 2008 waren er 40 vluchten voltooid, op 1 januari 2009 waren er 69 vluchten voltooid. Geen “ruim 50″, maar 29. Aanzienlijk minder, en de Kamer wordt glashard het tegendeel verteld “geen vertraging”. Het testprogramma lag in mei 2008 al niet op schema. Het ligt nu circa 19 maanden achter op schema.

Amerikaanse rekenkamer: schort productie 2 jaar op

De Amerikaanse Rekenkamer (US GAO) was volgens de Telegraaf (”JSF besluit beter in 2011“) dinsdag in het gesprek met de Nederlandse delegatie erg stellig: zij zien zoveel risico, dat ze de regering adviseren de orders voor de JSF met circa 2 jaar op te schorten, totdat er mee vorderingen zijn met testen. De overlap tussen testen en productie ziet de Amerikaanse Rekenkamer als een ernstig risico.

Gerelateerd nieuws:
03-mei-2008: Pauze in testvluchten JSF prototype AA-1
29-sep-2008 : JSF prototype AA-1 overgeplaatst naar Edwards AFB

JSFNIEUWS090119-KR/kr

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.