Nov 21 2007

“JSF Ontwerpproblemen”

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 20:41 onder Ontwikkeling JSF

Afgelopen paar dagen werd enkele artikelen gepubliceerd, zoals op Nieuwsbank.nl en het Amerikaanse Defense Industry Daily waarin werd geschreven, dat het JSF project met grote (ontwerp-)problemen kampt en dat deze informatie bewust zoveel mogelijk uit de publiciteit gehouden wordt. Uiteraard wordt er rekening mee gehouden dat dit soort problemen kunnen ontstaan. Daarnaast heeft het testtoestel in de tussentijd diverse grondtesten moeten ondergaan en is de tankinstallatie getest en gecertificeerd. Los van het testtoestel heeft Pratt & Whitney de F135 motor (en General Electric/Rolls Royce de F136) gewoon door kunnen testen. In het geval van de F135 is er toen een ongeluk gebeurd waarbij een motor zwaar beschadigd is. Inmiddels wordt er met een andere motor getest die, als het de test goed heeft doorlopen, gebruikt zal worden door het AA-1 testtoestel. Technici van P&W zijn er zeker van dat de unieke combinatie van omstandigheden de oorzaak was van het afbreken van een rotorblad. Bij het inspecteren van 1000 andere rotorbladen konden geen scheurtjes gevonden worden. Om 100% zeker te zijn wordt er daarom een flinke test gedaan met de derde testmotor.

Naar aanleiding van vragen gesteld door GroenLinks, heeft het Ministerie van Defense laten weten dat het JSF project geen vertraging heeft opgelopen, zo meldt De Telegraaf. Zoals wij al eerder berichtten staat het enige JSF testtoestel als sinds mei aan de grond. Ondanks diverse recente berichten dat het toestel zeer binnenkort weer de lucht in gaat, was het geduld van GroenLinks kennelijk op.

Al met al kampt de JSF met problemen die men kan verwachten bij het ontwikkelen en testen van een nieuw jachtvliegtuig. De peperdure F-22 Raptor is tijdens het testen zwaar gecrashed, na een langer ontwikkeltraject dan die van de JSF. Lockheed heeft veel geleerd van het testen met de F-22, waardoor nieuwe testmethoden en laboratorium tests het mogelijk maken om de JSF meer te kunnen testen op de grond. Men is veel minder afhankelijk van werkelijke testvluchten, waardoor de JSF minder snel vertraagd zal raken door hardware problemen.

Het grootste probleem waar het JSF project mee kampt is geld. De JSF partners staan geen van allen te trappelen om al vroeg in de productiefase veel toestellen aan te schaffen, waardoor de productie pas later op stoom kan komen.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.