Mrt 09 2009

Deense JSF discussie woedt in volle hevigheid

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 22:51 onder Andere JSF landen

Kopenhagen (DK) – Terwijl Terma en de Deense Luchtvaartcluster pleiten voor de JSF, geeft de Vaste Kamercommissie van het Deense Parlement pas in 2011 een beslissing te verwachten. Inmiddels laten Deense rapporten over de levensduurverlenging van de F-16 en een rapport over de ontoereikende Deense JSF bussiness case interessante raakvlakken zien met de discussie in Nederland.

Terma heeft een aanvullende contract ontvangen voor de levering van composiet onderdelen voor de F-35 Joint Strike Fighter. Lockheed Martin laat hiermee zien dat de Deense industrie profijt kan hebben van de JSF, wanneer ze binnenkort een positief besluit neemt over de JSF. De order valt samen met de besluitvorming in het Deense parlement en het bezoek van een parlementaire delegatie aan de Verenigde Staten.
Jens Maaløe, CEO & President of Terma A/S benadrukt: “Deelname in het F-35 programma is gebaseerd op de zogeheten Best Value Approach, met dit contract laat Terma zien dat we wereldklasse, hoog-technologische oplossingen kunnen leveren tegen concurrerende prijzen. Terma staat hiermee aan het begin van een serie specifieke orders voor de F-35, en we verwachten meer contracten binnen te halen de komende jaren. De onderdelen die we leveren vergen hoog gekwalificeerd personeel en vooruitstrevende technologie”.

Order voor 17 JSF toestellen uit LRIP-3

De order betreft de levering van composiet delen voor de stabilisatievlakken. Het gaat om een order van een paar miljoen dollar voor 17 sets voor de toestellen in de derde aanloop productieserie (Low Rate Initial Production, LRIP-3). Dit betreft 7 F-35A’s voor de USAF, 7 F-35B’s voor de US Marines Corps, 2 F-35B’s voor de Royal Navy en 1 F-35A voor de Koninklijke Luchtmacht. Hoewel de Britten en Nederlanders nog niet definitief getekend hebben; worden de orders voor de diverse componenten al wel doorgegeven aan de toeleveranciers, gelet op de mate van zekerheid en om later geen vertraging te krijgen. Probleem voor de industrie is dat tot op heden veel van de toestellen uit de vastgestelde aanloopproductie series (Low Rate Initial Production. LRIP) zijn geschrapt. Tot 2012 gaat het hierbij nu al om 162 (van de 519) toestellen en ruim tien miljard aan gemiste industrie omzet wereldwijd. Het ziet er bovendien naar uit dat dit aantal geschrapte toestellen nog flink zal oplopen.

Snel beslissen, anders minder kansen

Bij de ondertekening gaf Lockheed Martin aan te verwachten ruim 3.000 F-35 JSF toestellen te gaan produceren en dat productie op volledige schaal vanaf 2015 zal starten. Denemarken heeft US$ 125 miljoen (NL: US$ 800 miljoen) geïnvesteerd in de SDD fase en Lockheed Martin heeft voor US$ 4,7 miljard (NL: US$ 8 miljard) aan mogelijke orders toegezegd voor Denemarken. Volgens Ena Bjerregaard van de branchevereniging Forsvars- & Aerospaceindustrien i Danmark (FAD, de Deense NIFARP) is al US$ 60 miljoen aan orders binnengehaald tussen 2001 en 2008. De komende 20 jaar zal dit volgens hem een veelvoud zijn, mits Denemarken spoedig een beslissing neemt, anders nemen de kansen snel af.

Bezoek aan de Verenigde Staten

Volgens de voorzitter van de vaste commissie voor Defensie in het Parlement, Hans Christian Thoning (V) is het nog te vroeg om te bepalen welke beslissing wordt genomen.
Eerst moet het bezoek aan de Boeing fabriek te St. Louis, Missouri, waar de Super Hornet wordt gebouwd en het bezoek aan Lockheed Martin in Dallas, Texas worden geëvalueerd. Een bezoek aan Saab staat nog op de planning om over de JAS Gripen NG te spreken.
Thoning hierover: “Ik verwacht niet dat we dit jaar een beslissing kunnen nemen. Hij voegt er aan toe dat de Vaste Commissie voor Defensie eerst een rapportage maakt over het ambitieniveau van Denemarken en de daaruit voortvloeiende toekomstige defensiebehoefte en dan pas een vervolgonderzoek doet naar de technische en economische factoren die van invloed zijn op de beslissing tot aankoop van maximaal 48 gevechtsttoestellen.
In dit licht is een rapportage aan de Vaste Commissie voor Defensie interessant waaruit blijkt dat de Deense F-16 nog aanzienlijk langer mee zou kunnen. De linkse partijen in Denemarken hebben dit rapport onmiddellijk met instemming begroet. In Denemarken wordt gevlogen met hetzelfde type F16 als in de KL (MLU M4/M5), echter meestal met ruim 1000 uur meer geklokt en gemiddeld enkele jaren ouder. De toestellen zouden nog 20 jaar mee kunnen volgens het door de defensie niet gesteunde rapport.

Vandaag rapport over de Deense JSF Business Case: uit de lucht gegrepen

De zogeheten Nationaløkonom Christian Bjørnskov heeft in samenwerking met de Economische Hogeschool van Aarhus vandaag, 9 maart, gerapporteerd dat de door de Deense Industrie geclaimde US$ 4,7 miljard orders bij deelname aan de JSF verregaand irrealistisch is. Er worden volgens hen te positieve parameters gebruikt. De FAD (Deense NIFARP) let daarnaast te veel op alleen het belang van de luchtvaartcluster. De studie van Christian Bjørnskov wijst tevens uit dat een nadeel van de JSF is dat het een blijvende, onzekere “best value, best price” competitie is zonder omzetgaranties. Zowel Boeing met de Super Hornet, als Saab met de Gripen NG werken met een systeem van gegarandeerde industriële compensatie. Een voordeel van Saab is daarbij, zeker in het huidige economische klimaat, dat ze 180% compensatie orders in Denemarken willen onderbrengen en dat tevens de civiele industrie aanzienlijk meeprofiteert (80% compensatie).

Bronnen:
Terma Denemarken

Ingenioren; Brigitte Marfelt; 20-feb-09 “Forsvarskommission: F16-kampfly holder længe endnu
Ingenioren; Torben R. Simonsen; 05-mrt-09; “Vertraging JSF besluit kan 4,7 miljard kosten”
Ingenioren; Torben R. Simonsen; 09-mrt-09; “Expert: Miljardenwinst straaljager uit lucht gegrepen

JSFNIEUWS090309-AS/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.