Mrt 18 2009

Boeing onthult nieuwe F-15 Silent Eagle

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 22:48 onder Aanschaf JSF

UPDATED 19-mar-09

Williamsburg, VA (USA) – Boeing Company onthulde op 17 maart 2009 een “stealthy” variant van de bekende F-15, de F-15SE Silent Eagle. Enkele opvallende kenmerken maken het tot een potentiële concurrent van de JSF in bepaalde (Aziatische) markten.

Volgens Boeing hebben ze de F-15 Silent Eagle ontworpen om tegemoet te komen aan de behoefte van internationale klanten voor toepassing van kosten effectieve stealth eigenschappen in combinatie met een beproefd vliegtuigconcept dat voldoende wapenlast mee kan nemen en een ruim vliegbereik heeft.
Verbeteringen betreffen toepassing van stealth eigenschappen middels radar absorberende coatings, zogeheten “conformal” brandstof tanks dicht tegen de romp en het toevoegen van interne wapenruimen voor een beperkt assortiment wapens (JDAM’s, SDB’s, AIM-9X en AIM-120). De iets onder een hoek geplaatste staartvlakken verbeteren de aerodynamische efficiency en reduceren het gewicht. Tevens is een uitgebreid pakket van de nieuwste avionics voorzien (Electronic Warfare middelen, AESA radar, enzovoorts).
Bedoeling is dan een eerste prototype begin 2010 de eerste vluchten maakt, inclusief test launches van lucht-lucht wapens. De frontale stealth zou niet onderdoen voor de JSF. Hoe stealth de F-15SE wordt voor exportlanden, hangt af van de toestemming van de Amerikaanse regering omtrent toepassing van stealth-technieken, deze toestemming is, evenals bij de JSF, niet voor elk land gelijk. De ene exportversie kan dus meer stealth worden dan de andere.
Een volledige mediapresentatie van Boeing is te zien via deze DEW line slide-link.

Bedreiging op JSF markt

Boeing lijkt zich met het toestel te richten op landen die in het verleden ooit belangstelling toonden voor de JSF, maar die vanwege de mogelijk tot 2015-2016 (bron Pentagon, Joint Estimate Team, maart 2009) verlengde ontwikkeltijd niet langer kunnen wachten met het vervangen van verouderde toestellen. Vooral voor landen die al gewend zijn aan de F-15 Eagle is het een interessante optie, vanwege standaardisatie, opleidingen en logistiek. Voor Nederland en andere kleine NATO landen is de F-15SE Silent Eagle geen realistische optie. Maar binnen de kring van bestaande F-15 gebruikers wordt de exportmarkt voor 240-400 JSF’s mogelijk bedreigd en raakt het aantal van 4.500 of meer JSF toestellen steeds verder uit het zicht.

Landen waar het om gaat en die potentieel in de markt zijn voor JSF’s:

Singapore; behoefte 50 JSF’s
Vliegt al met hypermoderne F-15SG, zie artikel “Singapore: Voorlopig geen JSF, maar F-15SG

Israël: behoefte aan 25-75 JSF’s
Langdurig en tevreden gebruiker van de F-15I met toevoeging van tal van Israëlische hardware; heeft op dit moment een patstelling met de USA over de tegenvallende prijs van de JSF van meer dan US$ 100 miljoen. Zie artikel uit november over de aankondiging van een mogelijke koop en tevens “Definitief nee tegen Israëlische eis aanpassen JSF”. In de F-15 kan Israël wel naar believen zelf systemen inbouwen, wat voor hen een belangrijke eis is.

Japan: behoefte aan 75-100 JSF’s
Wil liefst F-22 Raptors, twijfelt al enige tijd of JSF goede optie is voor Japan.Met de F-15SE Silent Eagle richt Boeing zich dan ook primair op de lopende Japanse F-X competitie. Gebruikt al F-15 straaljagers (203 F-15J’s en 20 F-15DJ’s). Licentiebouw vond plaats in Japan bij de Mitsubishi fabriek. Dat maakt de F-15 Silent Eagle in Japan extra kansrijk ten koste van de JSF. Zie ook artikel “Japan: uitstel JSF en voorlopig keuze tussenoplossing

Saoedi-Arabië 50-100 JSF’s
Op lange termijn zou Saoedi-Arabië een potentiële JSF klant zijn. Het potentieel was al teruggebracht door de keuze van Saoedi-Arabië voor de Eurofighter in 2007. Dit land is potentieel klant voor de F-15, het heeft al een grote vloot van dit toestel in gebruik (57 F-15C’s, 25 F-15D’s en 71 F-15S’n).

Zuidkorea: behoefte 80 JSF’s
Heeft in april 2002 nog 40 Boeing F-15K’s en in 2009 nogmaals 21 Boeing F-15K gekocht.
In juni 2008 aangegeven te twijfelen over JSF. Ooit werd de behoefte geschat op 80 stuks, deze is al teruggelopen door de recente verwervingen van F-15’s. De resterende F-X3 batch omvat 60 toestellen, waarvoor begin 2010 een Request for Proposal wordt verwacht met een contract begin 2011.
Zie ook: “Nieuwe Zuidkoreaanse F-15K order betekent uitstel JSF order

Bronnen:
Persbericht Boeing Company; St.Louis, USA; 17-mrt-2009
Markt voor JSF, prognose 2001 en realiteit 2008
Eric Palmer; 18-mrt-2009 “F-35 Export stealth revisit

JSFNIEUWS090318-GK/jg

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.