Jul 25 2009

Studie General Electric /RR naar onderhoud Nederlandse JSF

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 21:29 onder Ontwikkeling JSF

Arnhem - Het General Electric Rolls-Royce Fighter Engine Team, dat de alternatieve motor voor de JSF ontwikkelt, heeft recent een rapport met aanbevelingen over assemblage, onderhoud, reparatie en upgrades van F136 motoren in Nederland afgerond.

Het rapport over de mogelijkheden voor onderhoud van de F-35 Lightning II, kortweg JSF, werd opgesteld op verzoek van het Joint Strike Fighter Program Office en de Nederlandse regering. Het rapport van het Fighter Engine Team geeft informatie en aanbevelingen voor de ontwikkeling van een zogenaamd Assembly and Check Out centrum voor de assemblage van de geleverde motoren. Daarnaast worden er suggesties gedaan voor onderhoud en reparatie aan de motoren van de geplande 85 Nederlandse JSF-toestellen en wellicht ook die van andere, Europese landen, die JSF’s aanschaffen.
Het Joint Strike Fighter programma heeft de deelnemende landen geadviseerd de motoren van de JSF te onderhouden volgens een Performance-Based Logistics (PBL) contract, waarin militaire klanten garanties krijgen over de beschikbaarheid van operationeel inzetbare motoren volgens van te voren in overleg met de luchtmacht overeengekomen servicelevels. Normaliter worden er contracten afgesloten op basis van benodigde tijd en materiaal voor onderhoud en reparatie.

General Electric en Rolls Royce actief in Nederland

In het onderzoek naar het onderhoud van de F136 voor de JSF wordt ook ingegaan op de langdurige ervaring van de beide bouwers van vliegtuigmotoren GE en Rolls-Royce en hun langdurige relatie met diverse zakelijke en militaire klanten in Nederland. GE levert bijvoorbeeld motoren voor de passagierstoestellen van de KLM, voor de KDC-10 tankvliegtuigen van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht en voor de Nederlandse Apache helikopters.
Rolls-Royce levert motoren voor de C-130H vliegtuigen van de luchtmacht en voor de NH-90 en Lynx helikopters van de Nederlandse marine. De Spey-motoren van Rolls-Royce worden gebruikt voor de aandrijving van de fregatten van de marine. Zowel GE als Rolls-Royce is erg actief in Nederland. Ze hebben er diverse vestigingen. GE biedt in Nederland werk aan meer dan 1.200 mensen, terwijl Rolls-Royce een Benelux-kantoor en een onderhoudscentrum voor scheepsmotoren in Rotterdam heeft.

In F136 motor bundeling van expertise

In het GE Rolls-Royce Fighter Engine team hebben twee toonaangevende producenten van vliegtuigmotoren hun krachten gebundeld om de F136 motor te ontwikkelen, de meest geavanceerde motor voor een jachtvliegtuig, die ooit ontwikkeld is. De F136 motor heeft een sterk verminderd aantal onderdelen en is veel beter bestand tegen extreem hogere temperaturen, waardoor de onderhoudskosten veel lager uitvallen.
De beide bedrijven hebben bovendien veel ervaring met de ontwikkeling van Performance-Based Logistics contracten voor het onderhoud van vliegtuigmotoren in de Verenigde Staten en andere landen. De deskundingen van het GE Rolls Royce Fighter Engine Team, die de mogelijke locatie voor het Final Assembly and Check Out Centrum; in Woensdrecht bezocht hebben, waren erg onder de indruk van de faciliteiten, plannen en expertise, die al beschikbaar zijn op het Logistics Center Woensdrecht of die daar de komende jaren ontwikkeld worden. Het Fighter Engine Team zou daar goed passen, omdat we een enorme kennis en ervaring hebben met het onderhoud van vliegtuigen en vliegtuigmoteren voor zowel de civiele als de militaire luchtvaart. Het Fighter Engine Team heeft bovendien al een behoorlijke industriële participatie in de regio, die bestaat uit engineering en geavanceerd productiewerk, zei Jean Lydon-Rodgers, president van het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team.

Nederlandse betrokkenheid F136 motor essentieel

De F136 motor heeft een component, die wij gezien de belangrijke bijdrage van
de Nederlandse bedrijven DutchAero en Atkins Nedtech de “Dutch fancase”; noemen.
De F136 motor heeft enorme voordelen voor de luchtmacht, waaronder uitstekende eigenschappen wat betreft hoge temperaturen, zodat het toestel beter geschikt is voor extreme omstandigheden en verdere uitbreiding van de functionaliteit in de toekomst. Dankzij deze voordelen is de F136 een uitstekend alternatief voor JSF-klanten
”, bevestigt Mark Rhodes, senior vice-president van het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team.

Achtergrond F136 motor en Fighter Engine Team : zie link website GE/RR FET

JSFNIEUWS090725-TS/jg

2 Responses to “Studie General Electric /RR naar onderhoud Nederlandse JSF”

  1. NG21on 26 Jul 2009 at 10:27

    Het blijft een verwarrend verhaal die tweede motor.

    Volgens mij is er nog steeds een grote kans dat de tweede motor tegen een veto van president Obama aanloopt.

    http://thehill.com/business–lobby/senators-nix-funding-for-second-joint-strike-fighter-engine-2009-07-23.html

    Trouwens, de geluidsgegevens die onlangs aan het parlement zijn overhandigd, waren die niet van de F135 i.p.v. de F136? Eigenlijk heeft Jack de Vries dus de gegevens van de verkeerde niet relevante motor overhandigd. Bewust?

    De Volvo Aero Corporation RM12 uit de Gripen NG is in wezen een General Electric F-404-400 motor.

  2. hron 28 Jul 2009 at 18:21

    Nee, de Gripen NG motor is een ontwikkeling van de GE F414, de motor van de Super Hornet.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.