Sep 14 2009

Opnieuw ernstige JSF motorproblemen

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 9:28 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth (TX, USA) – Opnieuw zijn er serieuze motorproblemen aan het licht gekomen tijdens het testen van de Pratt & Whitney F-135 motor van de JSF. Het is het zoveelste incident met de motor in een lange reeks van incidenten die in de zomer 2007 is begonnen. De problemen met de motor droegen in hoge mate bij aan de vertraging in het JSF testprogramma de afgelopen twee jaar. Nu is een herontworpen “tweede generatie” JSF F-135 motor tijdens kwalificatietests kapot gelopen.

Op een cruciaal moment in de discussie in het Amerikaanse Congres over de keuze voor twee concurrerende motortypen, waarbij uit bezuinigingsoverwegingen het Pentagon de tweede motorkeuze (GE/Rolls Royce F-136) wil schrappen is opnieuw een Pratt & Whitney F-135 motor kapot gelopen met (opnieuw) als oorzaak afgebroken rotorbladen. Het probleem deed zich voor in een vernieuwd type motor. In 2008 werd na voortdurende problemen een compleet herontwerp uitgevoerd van de rotorbladen, met deze verbeterde motor als resultaat.

Problemen nu in “herontworpen” motor

Hoe groot de belangen zijn blijkt wel uit het feit dat, nogal ongebruikelijk, op zondag een persconferentie werd belegd om de ontstane problemen toe te lichten.
Graham Warwick van Aviation Week noteerde uit de mond van een Pratt & Whitney motorenexpert bij de persconderentie het volgende:
The CTOL engine was 2,455 cycles into a 2,600-cycle durability test leading to initial service release when “parts were noticed coming out of the jet pipe”. The engine was still running and capable of producing thrust when it was shut down.
Inspection revealed tip damage to a “handful” of blades on the first and section fan stages, which are integrally bladed rotors (IBR). Downstream damage was confined to the compressor. There was no visible damage to the combustor and turbine.
The F135 was 5 hours into an 11-hour supersonic high-cycle fatigue test and was being pushed very hard through a sequence of throttle transients. For this test, the inlet-plenum hardware on the test stand had been changed to run at supersonic conditions. There is something at the bottom of the engine [between the fan and compressor] that we want to retrieve
“.

In juli 2009 gaf het hoofd van het JSF Program Office, generaal Heinz nog duidelijk te kennen niet blij te zijn met de F-135 problemen, hij zei toen:
The problems include too many individual blades that fail to meet specifications, as well as combined stack-ups of blades that fail early. I’m not satisfied with the rates that I’m getting. “ Ook gaf hij aan ontevreden te zijn over de kostenontwikkeling van de motor. Enkele dagen later kreeg hij opdracht van het Pentagon zich niet meer in het openbaar uit te laten over problemen met de F-135 motor.

Testprogramma gaat “gewoon” door

De vliegtesten van de momenteel vliegende prototypes kan doorgaan. Deze vliegen nog met een eerste generatie motor. Met de “verbeterde” tweede generatie motor is nog nooit gevlogen en deze was in het laatste stadium van zijn kwalificatietests.
Het prototype AA-1 is inmiddels vorige week tijdens zijn 90e vlucht overgevlogen naar Edwards AFB om ontdaan te worden van apparatuur en gereed gemaakt te worden voor “life firing” proeven. De enige andere op dit moment vliegende prototypes zijn van de F-35B versie. De BF-1 heeft vorige week voor het eerst sinds bijna een jaar weer gevlogen. Na de 14e vlucht vorig jaar september kwam het toestel ruim elf maanden aan de grond te staan in verband met onder meer motorproblemen, problemen met de Integrated Power Pack, aanpassingen thermische systemen en softwareproblemen die dit voorjaar aan het licht kwamen. De BF-2 heeft sinds februari dit jaar 11 keer gevlogen. Totaal zijn er nu 116 van de 5.000 benodigde testvluchten afgerond. In Fiscaal Jaar 2009 (oktober 2008 t/m september 2009) zijn nu 46 van de 400 geplande testvluchten gemaakt en er is dus in een jaar een achterstand van honderden testvluchten toegevoegd aan een vorig jaar al bestaande achterstand. Ten opzichte van het voorgaande Fiscaal Jaar 2008 is het aantal testvluchten zelfs afgenomen in plaats van toegenomen.

Bronnen:
Aviation Week; 13-sep-2009; Graham Warwick; “BREAKING NEWS: F135 damaged in ground test

Reuters; 13-sep-2009; Andrea Shalal-Esa “F-35 engine damaged in test

JSFNIEUWS090914-KR/jg

One Response to “Opnieuw ernstige JSF motorproblemen”

  1. lsteynson 14 Sep 2009 at 15:10

    Tsja… aflevering 116 in soap van 5000 delen.
    Als er niet zoveel geld mee gemoeid was, zou je er misschien nog om kunnen lachen.

    Er komt maar een vraag in me op bij het lezen van dit ‘nieuws’:
    “Heeft de trein naar Veneti? een noodrem?” (Zie presentatie mei 2008 Tweede Kamer; slide 44″)

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.