Dec 08 2007

JSF VLIEGT WEER

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 12:15 onder Ontwikkeling JSF

Gisterenmiddag, 13:30 locale tijd is het F-35 AA-1 testtoestel weer de lucht in gegaan, wat de 20e testvlucht voor het JSF project markeerde. Onder andere de performance van de motor en het gedrag van het toestel zijn getest. Tevens heeft het toestel een hoogte van 20.000 voet bereikt; zo’n 6100 meter. Tijdens de komende vluchten zal het bijtanken van brandstof in de lucht getest worden.

Kort daarna zal een tweede testtoestel de communicatie-, navigatie- en identificatieystemen gaan testen. Dit toestel zal uiteindelijk alle avionica voor de vollledige productieversie van de F-35 Lightning II testen.

Naast het bijtanking in de lucht, zal het AA-1 testtoestel begin volgend jaar ook de vliegeigenschappen van de F-35 in supersonische vlucht testen. Ook de F-35B variant zal rond die tijd zijn eerste vlucht gaan maken, zodat tegen het eind van volgend jaar er drie toestellen aan het testen zijn. Ook zal tegen die tijd de productielijn op gang komen.

De testvlucht van gisteren begon om half twee ’s middags met hoofd testpiloot Jon Beesley in de cockpit. Hij steeg op met full power en naverbrander, een zogenoemde “military-power” takeoff. Op verschillende hoogtes testte hij het gedrag van het toestel. Ook testte hij het dumpen van brandstof bij een snelheid van 250 knopen (460 kph).

Diezelfde middag ging ook de CATbird de lucht in. Dit toestel is een omgebouwde Boeing 737 en wordt gebruikt om de systemen van de F-35 te helpen testen, integreren en valideren. Met behulp van dit toestel kunnen ze in de juiste omgeving getest worden voordat ze ook daadwerkelijk in een F-35 terecht komen. Gaandeweg zullen er meer elementen van de F-35 avionica toegevoegd worden aan de CATbird, voor nu wordt alleen het eerder genoemde communicatie-, navigatie- en identificatieystem (CNI) getest.

Het volledige persbericht van Lockheed Martin kunt u hier terugvinden.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.