Mrt 15 2010

Saoedi Arabië kiest semi-stealth F-15 Silent Eagle

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 22:59 onder Concurrentie

Arlington, VA - Boeing Company onthulde op 17 maart 2009 een “stealthy” variant van de bekende F-15, de F-15SE Silent Eagle.Deze potentiële concurrent van de Joint Strike Fighter trok eerder in bepaalde Aziatische markten en Israël aandacht. Nu toont ook Saoedi-Arabië serieus interesse.

Lang was in de periode 2004-2008 de gedachte dat op lange termijn Saoedi-Arabië een potentiële JSF klant zijn. In de JSF marketing briefings had dit land een vaste plaats. Dit potentieel was al teruggebracht door de keuze van Saoedi-Arabië voor de Eurofighter in 2007. Het land heeft al een grote vloot van Boeing F-15 Eagle toestellen (57 F-15C’s, 25 F-15D’s en 71 F-15S’n). In 2009 gaf Saoedi-Arabië al opdracht voor opwaardering van de F-15S vloot tot de laatste standaards en bracht DoDBuzz in september het bericht over onderhandelingen over de koop van 72 hypermoderne F-15SG/SE (Silent) Eagles.

Delegaties op hoog niveau bezoeken Saoedi Arabië

Dit weekend maakt de Saudische regering bij monde van defensie minister ZKH Prins Sultan Bin Abdul Aziz bekend dat het op zijn minst twee squadrons F-15S toestellen zal aanschaffen ter waarde van circa US$ 5 miljard. Volgens een bron in de industrie: “The assessment is that the Royal Saudi Air Force requires a platform that it is comfortable with, yet much more advanced than those it now operates.”
De afgelopen maand waren een aantal delegaties uit de USA op bezoek in Saoedi Arabië om over een nieuwe straaljager aankoop te onderhandelen. Allereerst een delegatie van de F-15 fabrikant Boeing, die op 8 maart 2010 een ontmoeting hadden met de Sultan en zijn zoon, onder-minister van defensie Prins Khaled, die de leiding heeft over materieel aankopen. De Boeing delegatie werd geleid op het hoogste niveau door President James McNerney en senior Vice President Shepherd Hill en Ahmed Jaazar, de manager van Boeing in Saoedi Arabië. De goede contacten van Boeing vanwege de reeds bestaande vloot Eagles vereenvoudigt de contacten.
Op 10 maart 2010 arriveerde minister van defensie Robert Gates in Saoedi Arabië voor wat werd aangeduid als “gesprekken over militaire samenwerking”. Hij ontmoette zowel de Sultan, als ook Koning Abdullah om te spreken over regionale kwesties en wapenaankopen.
De Saoedische regering heeft garanties gevraagd dat bij een F-15 order er versneld geleverd kan worden. Daarnaast willen ze support, training en aanvullende wapens kopen, waaronder geleide wapens voor luchtverdediging.

De F-15 Silent Eagle

Boeing heeft de F-15 Silent Eagle ontworpen om tegemoet te komen aan de behoefte van internationale klanten voor toepassing van kosten effectieve stealth eigenschappen in combinatie met een beproefd vliegtuigconcept dat voldoende wapenlast mee kan nemen en een ruim vliegbereik heeft. Boeing lijkt zich met het toestel te richten op landen die in het verleden ooit belangstelling toonden voor de JSF, maar die vanwege de mogelijk tot 2015-2016 verlengde ontwikkeltijd niet langer kunnen wachten met het vervangen van verouderde toestellen. Vooral voor landen die al gewend zijn aan de F-15 Eagle is het een interessante optie, vanwege standaardisatie, opleidingen en logistiek.
Verbeteringen betreffen toepassing van stealth eigenschappen middels radar absorberende coatings, zogeheten “conformal” brandstof tanks dicht tegen de romp en het toevoegen van interne wapenruimen voor een beperkt assortiment wapens (JDAM’s, SDB’s, AIM-9X en AIM-120). De iets onder een hoek geplaatste staartvlakken verbeteren de aerodynamische efficiency en reduceren het gewicht. Tevens is een uitgebreid pakket van de nieuwste avionics voorzien (Electronic Warfare middelen, AESA radar, enzovoorts). Bedoeling is dan een eerste prototype in 2010 de eerste vluchten maakt, inclusief test launches van lucht-lucht wapens.

Bedreiging op JSF markt

Het marktpotentieel van de F-35 Joint Strike Fighter wordt door de steeds hogere prijs en de inmiddels vijf jaar vertraging steeds verder aangetast. Van de ooit in 2001 beloofde 4.500 tot 5.000 toestellen, wordt meer en meer afgeroomd door bezuinigingen in de partnerlanden en door alternatieve keuzes. Totaal gaat het om 200 -300 F-35’s voor landen die potentieel in de markt zijn voor de F-15 Silent Eagle als alternatief voor de F-35 Joint Strike Fighter:

Singapore; behoefte 50 JSF’s
Vliegt al met hypermoderne F-15SG, zie artikel “Singapore: Voorlopig geen JSF, maar F-15SG

Israël: behoefte aan 25-75 JSF’s
Langdurig en tevreden gebruiker van de F-15I met toevoeging van tal van Israëlische hardware; heeft op dit moment een patstelling met de USA over de tegenvallende prijs van de JSF van meer dan US$ 130 miljoen; over het inbouwen van eigen apparatuur; de zeggenschap over het eigen onderhoud en de software; en de vertraagde levering. Zie artikel 13 maart 2010 “Israëlisch uitstel JSF contract”. In de F-15 kan Israël wel naar believen zelf systemen inbouwen, wat voor hen een belangrijke eis is.

Japan: behoefte aan 75-100 JSF’s
Wil liefst F-22 Raptors, twijfelt al enige tijd of JSF goede optie is voor Japan.Met de F-15SE Silent Eagle richt Boeing zich dan ook primair op de lopende Japanse F-X competitie. Gebruikt al F-15 straaljagers (203 F-15J’s en 20 F-15DJ’s). Licentiebouw vond plaats in Japan bij de Mitsubishi fabriek. Dat maakt de F-15 Silent Eagle in Japan extra kansrijk ten koste van de JSF.
Afgelopen week trok de in de USA gemelde kostenverdubbeling van de JSF dan ook onmiddellijk aandacht in de Japanse pers (11 maart 2010; AP; “High F-35 cost may force Japan to review next main fighter choice”) :
The higher-than-expected cost could prompt Japan to think twice about selecting the aircraft as the nation’s next-generation mainstay fighter, observers said. Tokyo sees the F-35 as the primary candidate to replace F-4 fighters currently deployed in Japan’s Air Self-Defense Force. It aims to decide on its mainstay fighter by this fall. “

Zuidkorea: behoefte 40-80 JSF’s
Heeft in april 2002 nog 40 Boeing F-15K’s en in 2009 nogmaals 21 Boeing F-15K gekocht.
In najaar 2009 opnieuw aangegeven te twijfelen over JSF. Ooit werd de behoefte geschat op 80 stuks, deze was al teruggelopen door de recente verwervingen van F-15’s.
Zie ook: “Nieuwe Zuidkoreaanse F-15K order betekent uitstel JSF order

Bronnen:
The (Philadelphia) Bulletin; 12-mar-2010; “Saudi’s mull another F-15 purchase
JOBO; Marktanalyse voor JSF; Oktober 2009; paragrafen betreffende landen.

JSFNIEUWS100315-GK/jg

One Response to “Saoedi Arabië kiest semi-stealth F-15 Silent Eagle”

  1. lsteynson 21 Mrt 2010 at 15:30

    Het lijkt me een zeer verstandige stap van de Saudi’s… en als de KLu per se een Amerikaanse kist wil kopen, is de F-15SE misschien nog wel een veel betere keuze dan de F-35 Lightning II!
    Ga maar na: beproeft concept, twee motoren, groter combat & ferry range, geschikt voor nagenoeg alle munitie, sneller, betere payload, twee piloten (voordeel bij CAS-missies!) en last but not least: zeer waarschijnlijk goedkoper.

    Ik ben nog steeds een groot voorstander van de Gripen NG, zowel wat de toepassing betreft (het BAS-90 concept van ‘dispersed bases’ ook toepasbaar in het veld), de kosten in aanschaf en gebruik, de onafhankelijkheid in beheer van de hard- en software en de mogelijkheden ten aanzien van de betrokkenheid van onze eigen industrie.

    Nog mooier zou een combinatie zijn van een tweemotorige zware bommenwerper (zoals de F-15SE of de Su-34) met een eenmotorige multirole jager (zoals de Gripen NG en een later uitfaserende F-16).

    Wat het ook wordt, laat het in ieder geval een keuze zijn waarbij reeds aangeschafte munitie en ordnance (AAMs, LITENING, etc.) direct te herbruiken is.
    En ja, dat sluit de F-35 dus uit.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.