Feb 17 2011

Einde alternatieve F136 motor Joint Strike Fighter in zicht?

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 21:15 onder Ontwikkeling JSF

Gouda - Ooit bedoeld als het middel om de ontwikkelingskosten van het JSF project laag te houden (tot 20% lagere kosten door concurrentiekracht), is nu ineens een overbodig en kostenverslindende exercitie geworden. Net als in Nederland, waar de PVV ineens van anti-JSF na de kabinetsformatie het omgekeerde standpunt ten aanzien van de JSF is gaan innemen (pro-JSF), kunnen politici in de VS dat ook. Ooit zo tevreden met die concurrerentie bevorderende marktwerking, lijkt het nu alsof het iets is wat hun is aangedaan en waar men zelf dus geen verantwoordelijkheid voor draagt, zo blijkt uit de persverklaring van congreslid Rooney vandaag: “Today’s vote sends a message to the American people that Congress heard their call to eliminate wasteful spending and put an end to business as usual”

Alleen politieke overwegingen tellen; geen inhoudelijke evaluatie

Natuurlijk is het maar de vraag of er werkelijk een einde komt aan het “business as usual”, omdat het juist deze manier van werken is die daarvoor zorgt. Het gaat de senatoren niet allemaal om het beste toestel voor de minste centen (“Biggest bang for the buck”). Het gaat erom dat hun positie als vertegenwoordiger van een bepaalde staat, waar een bepaalde fabriek voor grote werkgelegenheid zorgt er zo goed mogelijk uitkomt. De grootste fabriek heeft dan ook de meeste invloed. De F-136 motor staat al een aantal jaren ter discussie. Het is wel vreemd dat het daarbij nooit een discussie was over kwaliteit en zuinigheid en er al helemaal geen concrete vergelijking tussen de F-135 en F-136 motoren wordt gemaakt.

Brief 4 januari 2011 aan Gates over F136 motor

Zo verscheen er een eerder al een open brief aan minister Gates van defensie op 4 januari 2011. De brief was van enkele bezorgde senatoren en ging over de toekomst van de alternatieve F-136 motor. Begin januari 2011 bleek er dus al geen geld meer te stromen volgens de planning van FY2011. Geld waar het GE-team in spanning op zat te wachten om door te kunnen met de test en ontwikkeling van de motor. Het P&W-team heeft wel het geld gekregen volgens planning en kon de voorsprong daardoor vergroten.

“We write to you to express our deep concern over the future of the F136 alternate engine program for the F-35 Joint Strike Fighter. We have learned that the General Electric Rolls Royce team responsible for the development of the alternate engine still has not received fiscal year 2011 funds from the Department of Defense. Fiscal year 2010 funds appropriated for the program will run out on Friday, January 7.”

Stemming 17 februari over F136 motor

Donderdag 17 februari 2011 heeft het Amerikaanse House of Representatives gestemd over de financiering van de alternatieve F136 motor, het project van General Electric en Rolls Royce, waar ook veel Nederlandse bedrijven aan deelnemen. De Nederlandse business case is voor een groot gedeelte op deze tweede motor gebaseerd.

“The U.S. House of Representatives today voted to kill funding the F-35 Joint Strike Fighter backup engine made by General Electric Co. and Rolls Royce Group Plc. By a vote of 233-198, the House voted to cut $450 million for the engine from legislation funding the Pentagon for the remainder of the fiscal year ending Sept. 30.”

Uiteindelijk gaat het niet om wie de beste, goedkoopste, zuinigste en veiligste motor maakt maar wie de beste contacten heeft. Voor de senatoren is het belangrijker dat hun achterban tevreden gesteld kan worden.

Bron:
Brief van enkele Senatoren 4-januari-2011 aan Minister van Defensie Gates
Bloomberg “US House votes to kill F-35 backup engine

Auteur: JCM

One Response to “Einde alternatieve F136 motor Joint Strike Fighter in zicht?”

  1. Hendrikson 17 Feb 2011 at 22:17

    De Nederlandse luchtvaart industrie heeft dus op het verkeerde paard gewed.

    Kunnen we nu eindelijk deze industrie ten grave dragen?

    Dan kunnen we in de toekomst wat objectiever onze jachtvliegtuigen kiezen. Dus zonder rekening te moeten houden de economie van tegenorders. Tegenorders om een niet levensvatbare industrie kunstmatig in leven te houden.

    Overwegingen die afleiden van waar het werkelijk om gaat. De vechtjas capaciteiten van onze jachtvliegtuigen.

    Ik ben benieuwd waar het CDA in de toekomst haar campagne gelden vandaan haalt.

    Twan Hendriks

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.