Apr 12 2011

Australische rechtszaak vanwege geluidstoename door JSF

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 19:31 onder Aanschaf JSF

Hoe we ook denken over straaljagergeluid, voor sommigen herrie; voor sommigen de “sound of freedom”, interessant is te zien hoe daar in Nederland mee wordt omgegaan. Lange reeksen Kamervragen, uitgebreide NLR en RIVM rapporten. Alles om te verhullen dat logischerwijze een veel krachtiger motor van een veel zwaarder toestel - al dan niet veel - meer geluid voortbrengt dan een lichtere motor van een wat lichter toestel (de F-16).

In landen met een Brits-Amerikaanse achtergrond pakt men dit anders aan, geen gepolder, maar gewoon een goede advocaat inhuren en op voorhand starten met schade claimen. Zo ook in AustraliĆ«, en kennelijk beschikt het advocatenkantoor over informatie waardoor ze denken kansrijk te zijn; anders beginnen ze niet aan een dure procedure. Zo kwam de krant The Australian vandaag met het bericht “Noise trigger legal bid to down jetfighter” vanwege de verwachte toename van lawaai rond de Australische basis Williamstown.

The F-35 Lightning II Joint Strike Fighter is a revolutionary, multi-role jet packed with sophisticated radar and other electronics — and, according to the RAAF, it is also very loud.
Details of just how noisy the jet is likely to be emerged when Carol Moxey, a resident of Port Stephens, in NSW, went to Port Stephens Council wanting to rezone a large block of land so housing could be built on it.
Ms Moxey was stunned when the RAAF opposed her application on the basis that the area lay on the flightpath of RAAF Base Williamtown and future residents could be adversely affected by the noise the JSF would make.
Steven Gavagna, of the law firm Goodman Law, has gone to the High Court with a class action on behalf of Ms Moxey and other residents whose building applications have been blocked after the RAAF’s intervention.
Mr Gavagna told The Australian that according to the RAAF’s data, the JSF was likely to be 2 1/2 times noisier than the RAAF’s Super Hornet fighter-bombers now operating from Williamtown. That would be loud enough to deafen anyone close to the aircraft, he said.
(…)Mr Gavagna said they included those with land they were developing or wished to develop in future; those with residential land that might be affected by the excessive noise levels of the JSF and those who experienced damage arising from increased noise levels from increases in flight frequency over existing homes.

Beschikt deze advocaat over materiaal dat door het RIVM of de NLR over het hoofd is gezien; of is het een andere interpretatie van dezelfde meetgegevens?
Hoe we ook over straaljagergeluid denken, het publiek heeft recht op eerlijke en volledige informatie. De Australische advocatenfirma Goodman Law gaat hier in ieder geval naar op zoek.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.