Feb 06 2012

Pentagon geeft vandaag toe: foute beslissingen genomen inzake JSF

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 18:59 onder Ontwikkeling JSF

Kesteren –Chef-inkoper Frank Kendall van het Pentagon geeft vandaag toe, dat een foute verwervingsstrategie is gevolgd met de JSF en dat de te vroeg gestarte productie een foute beslissing is, waar nu (en later) de prijs voor wordt betaald.

De oorspronkelijke ontwikkeling van de JSF begon in 1996 tijdens de Clinton regering. In 2001 kreeg Lockheed Martin definitief groen licht voor de ontwikkeling. Het ziet er nu naar uit, dat rond 2018 het toestel daadwerkelijk de status van “Initiële Operationele Capaciteit” binnen de Amerikaanse luchtmacht krijgt. Ruim 22 jaar na de start , gebaseerd op de behoeftestelling van de jaren negentig van de vorige eeuw, gebaseerd op technische concepten en ideeën uit diezelfde periode.

Pentagon: JSF acquisiton malpractice

In een lezing voor het Center for Strategic and International Studies heeft Pentagon chef-inkoper onderminister Frank Kendall toegegeven, dat het in productie nemen voordat de testfase en ontwerpfase was afgerond. Dat was fout, meldde Kendall en we zullenn nu de prijs daarvoor moeten betalen.
Hier wat hij letterlijk heeft gezegd: “It – this will make a headline if I say it, but I’m going to say it anyway. Putting the F-35 into production years before the first test flight was acquisition malpractice. It should not have been done, OK? But we did it, OK?
So now – Dr. Carter first and now – and now I am dealing with that. And what we?re seeing is the – I talked about optimism earlier – the optimistic predictions, when we started the production of the F-35, that we now had good enough design tools and good enough simulations and modeling that we wouldn’t have to worry about finding problems in test was wrong. And now we’re paying the price for being wrong about that, OK?”

Dit sluit volledig aan bij datgene waar op JSFNieuws jarenlang intensief is gewaarschuwd. Zie “JSF ontwerpfouten: Kamer in 2009 expliciet gewaarschuwd“.

Andere citaten:
So we’re finding problems with all three of the variants that are the types of things that are historically in a state-of-the-art, next-generation, fighter aircraft you’re going to find, OK, where our design tools are not perfect and we didn’t model everything as precisely as we thought we had. So we’re working our way through that.
The hardest part of any acquisition program is the transition from development to production, OK? And that’s where the concurrency arguments come in. You know, when should you start. And I think there’s been a tendency to start too early in some cases. And the F-35 is probably an extreme example of that.”
“So we’re trying to cut a balance for that. We’re about 20 percent into the test program. We’re going to pick up another 15 or 20 percent over the next couple years each year. And we?ll learn from that.

Aangezien circa 21% is afgerond van het testwerk, betekent dat nog 4 tot 5,5 jaar testwerk na nu, dus zeker tot en met 2016….., mits zoals Kendall zegt: “hopefully, we won’t see any more serious problems emerge.” Maar gelet op het laatste jaarlijkse rapport van Director Operational Test and Evaluation over FY2011 inzake de F-35 lijkt deze hoop volstrekt ijdel. Dit betekent dat het risico dat de ontwikkelperiode zich tot na 2016 zal uitstrekken aanzienlijk is (Zie artikel “JSF perikelen: technisch fundament blijft wankel“)

Kendall “…if doing badly you’re likely to be canceled”

De zogeheten voorserie (Low Rate Initial Production) contracten tegen vaste prijs lossen de problemen niet op volgens Kendall en brengen ook de prijs niet naar beneden. Alleen keiharde prestaties tellen, zodat met volledige productie kan worden begonnen. We citeren: “ Forcing fixed-price incentive and firm fixed price contracts into low-rate initial production (LRIP) batches, a big focus of Carter’s approach to JSF”does not make a difference. What counts in LRIP is getting to full rate, and the way you do that is to succeed in LRIP. .”
Tevens laat Kendall een onverholen dreigement horen om slechte presterende programma’s (of delen ervan) te cancellen.
Letterlijk: “And also I?m – I should have made this point earlier – in today?s environment in particular, but I think this has always been true to a degree, we?re – there?s a competition in the budget to survive. And if you?re failing in your programs, if you?re doing very badly, if you?ve overrunning costs significantly and your schedule?s slipping badly, you?re likely to be cancelled. I mean, that?s a fact, OK? I mean, if you look at some of the programs, you look at some of the things I?ve done even in the last few months, programs that are not performing are going to have a hard time surviving.”
Sommigen analisten beluisteren hierin een verwijzing naar de F-35B (STOVL-versie) problemen. Aangezien er inmiddels 11 voorproductie series (genummerd LRIP1 t/m LRIP11) zijn gepland, lopend tot en met 2018, kan hieruit afgeleid worden wanneer Kendall denkt dat er licht is aan het eind van de tunnel….

Toenemend uitstel probleem voor industrie, nog meer “Nedcar’s”?

Het Pentagonheeft opnieuw de aankoop van 179 F-35 toestellen voor de komende vijf jaar verschoven naar de verre toekomst, ver na 2017. Kendall bevestigt dat het niet anders is en dat voorlopig de prijs niet zal zakken: “The key to getting the cost down on the F-35 is going to be getting the production rate up. And we need to do that as soon as we’re ready to do it, but we?re not ready to do it yet. So that’s the story on that one. That’s sort of an unusual case. Is that good?”
Er is budget aangevraagd om de oude F-16’s een intensieve upgrade te laten ondergaan. Elke uitgestelde JSF betekent minimaal € 1 miljoen industrie omzet minder in Nederland. Inmiddels zijn er vele honderden JSF’s verschoven naar “achteren”. Allemaal tekenen dat de toeleveranciers in de industrie voorlopig nog niet hoeven te rekenen op een goede bezettingsgraad in hun fabrieken. Honderden miljoenen geïnvesteerd en geen “return-on-investment”. Dat moet ook voor de top van de Nederlandse vliegtuigindustrie enorme hoofdbrekens kosten. Wie volgt na Nedcar? Ook ooit, in de vorm van DAF een roemruchte naam. De eerste signalen lijken er al te zijn. Veel werknemers zien en zagen de bui al lang hangen. In het buitenland kwamen al diverse toeleveranciers in problemen door uitblijvende orderstromen.
Want ook – zo meldt Reuters USA vandaag – van de acht internationale partnerlanden (Groot-Britannië, Canada, Australia, Noorwegen, Denemarken, Italië, Nederland en Turkije) zijn er groeiende signalen dat ze soortgelijke uitstel van aankopen overwegen..

TV en radio op zoek naar JSF voorstanders

Al diverse malen zijn we door de Nederlandse media benaderd voor commentaar inzake de JSF. Zelden leidt dit tot uitzendingen. Simpelweg, zo melden ons programmamakers. omdat de voorstanders van de JSF het laten afweten. Toevallig zijn ze erg druk met andere zaken. Zij willen voor de radio of op TV niet langer commentaar pro-JSF geven of op kritische vragen ingaan.
Maar welke professionals en airpower deskundigen hebben nu, dankzij kritisch analytisch vermogen, in de periode 2007-2008 ingezien en gewaarschuwd voor datgenen wat hun Amerikaanse vriend Frank Kendall nu ruiterlijk toegeeft “JSF was acquisition malpractice”.

Bij de Gamma krijgt u 5 jaar garantie, wanneer u een simpele douche ventilator koopt van een paar tientjes. Het is te hopen dat de Minister van Defensie de aankoopbonnetjes van de eerste twee testtoestellen goed bewaard heeft (en er geen kleine lettertjes op de achterkant staan).

Bron:
Center for Strategic Studies – 6 februari 20112 – Lezing Honorable Frank Kendall, Acting Under Secretary of Defense, AT&L; “ The Acquisition Implications of the DoD Strategic Guidance and the FY2013 Budget”.

Reuters – 6-feb-2012 - “US arms buyer says F-35 jet purchase was bungled

Auteur: Johan Boeder

JSFNieuws/06feb2012/JB

One Response to “Pentagon geeft vandaag toe: foute beslissingen genomen inzake JSF”

  1. Hendrikson 06 Feb 2012 at 19:15

    Johan,

    Ik heb geen problemen met nog meer Nedcars in de luchtvaart industrie van Nederland.

    Het punt is dat deze mensen gewetenloos zijn. Ze houden een pro JSF lobby gaande enkel en alleen om hun arbeidsplaatsen en winsten te waarborgen. Het feit dat deze toestellen niet goed genoeg zijn voor de KLu en dat als gevolg hiervan in de toekomst zeer waarschijnlijk Nederlandse piloten zullen sterven in een conflict waarbij om het luchtoverwicht gestreden moet worden interesseert ze niet.

    Als hun baantjes maar gewaarborgd blijven.

    Ik geef in ieder geval een feestje als de JSF afgeblazen wordt.

    100 werkelozen zijn niet één dode waard.

    Twan Hendriks

    Reactie: Twan, ik geef geen feestje in dat geval, omdat het hele verhaal te treurig voor woorden is. En de (echte vak-)mensen aan de basis van bedrijven en binnen de squadrons worden slachtoffer en komen eventueel thuis te zitten. Degenen die onze Koninklijke Luchtmacht via tunneldenken deze kant op hebben geloodst zullen ook in het geval de JSF afgeblazen wordt buiten schot blijven. Pas als die publiek ter verantwoording worden geroepen, kan er een leereffect zijn. Maar ik denk dat dit nooit gaat gebeuren. Evenmin als het afblazen overigens. In ieder geval kan niemand zich (mede dankzij deze website) verschuilen achter de smoes “we wisten niet dat het zo erg was”. Iedereen is sinds 2008 in detail op de hoogte van de (dreigende) problemen.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.