Mrt 26 2008

Heeft de JSF last van overgewicht ?

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 21:39 onder Ontwikkeling JSF

Gewicht is een belangrijk gegeven voor een vliegtuig. U weet het eigen waarneming: de volgevreten duif komt heel wat moeilijker van de grond en is een makkelijker prooi voor de aanstormende auto, dan de vlotte postduif na zijn dagelijkse rondjes.

Bij een vliegtuig is het idem dito: hoeveel brandstof, welke wapenlast en welke extra uitrusting het toestel mee kan nemen is afhankelijk van het kale, lege gewicht in samenhang met het totale ontwerp. Dit betekent dat gewichtstoename gevolgen heeft, voor hoe ver een vliegtuig kan vliegen, hoe wendbaar het is en hoe zwaar het airframe belast wordt.

JSF overgewicht in 2003/2004

De JSF heeft al vanaf de start te kampen met de kwaal van overgewicht. In 2004 kwam naar voren dat de F-35B STOVL versie (steil starter) de ontwerp vereisten niet kon halen. Gevolg was de SWAT operatie, ofwel de JSF op dieet. SWAT staat voor STOVL Weight Attack Team. Uiteindelijk zorgde dit voor een herontwerp van alle versies. Kosten US$ 10 miljard. Plus een vertraging van 18 maanden. Een enorme tegenvaller. En nog is de voor Nederland voorziene JSF F-35A versie nu 9,6% zwaarder dan de oorspronkelijke belofte uit 2001, totaal zo’n 2500 pond (gaat dus ten koste van brandstof/wapenlast).

Thema gewicht weer terug

Nu in het US Rekenkamer rapport maart-2008 (GAO-09-388 blz. 29) lijkt het thema gewicht weer terug op de agenda. Letterlijk wordt gemeld: “Terwijl de gewichtstoename op dit moment is opgelost, zijn de verwachtingen nu dat het gewicht verder zal toenemen tijdens de ontwikkelperiode.” Er wordt op gewezen dat de momenteel als enige vliegende JSF, de AA-1, niet representatief is voor volgende prototypes (dus afwijkend is van wat verwacht kan worden). Normaal is dat tijdens de IOT&E fase (evaluatie) het gewicht verder toeneemt en daarna tijdens operationeel gebruik vanwege toevoegen van nieuwe opties e.d.. En dan staat er de mededeling: “De eerste vlucht van productie representatief prototype heeft nog niet plaatsgevonden, en het gewicht komt al dicht in de buurt van de limieten, zoals bij ontwerp en extrapolaties vastgesteld”. De rekenkamer noemt dit een ”groot risico om binnen kosten, planning te blijven en de gestelde prestaties te kunnen halen”.
Over dit interessante thema werd al eerder gepubliceerd door Peter Goon van Airpower Australia, zie zijn publicatie uit April 2007, bijgewerkt in 2008.

Contract reductie motorgewicht

Een contract van US$ 70 miljoen van het Amerikaanse Ministerie van Defensie aan de motorenfabrikant Pratt & Whitney om te komen tot verdere gewichtsbesparingen in het motorontwerp, lijkt hier ook op te duiden. Zie de publicatie op 14 maart 2008, 4e contract.

Een risico bij al deze herontwerpen (terwijl de productie al begonnen is !!), dat uiteindelijke constructies te licht zullen zijn en dat na 10 tot 15 jaar vliegen structurele problemen boven tafel komen met grote operationele gevolgen. De huidige JSF beslissers uit de Defensietop zijn dan al lang met pensioen, maar de onderhoudsmensen op de vliegbases draaien er voor op. De tijd zal het leren.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.