Mei 19 2012

Vertragingen software voor JSF groeiend probleem

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 13:39 onder Ontwikkeling JSF

Kesteren – De rij met geparkeerde F-35’s op de JSF trainingsbasis Eglin groeit gestaag. Trots meldde Lockheed Martin dat er een dozijn is afgeleverd. Maar van daadwerkelijk trainen en zinvol vliegen is geen sprake, want de software is verre van gereed. En dat zal nog jaren duren. Een overzicht van het meest serieuze JSF probleem van de komende jaren: software.

Het kan er indrukwekkend uitzien. Je loopt ’s avonds een groot kantoor binnen en op alle bureaus staan prachtige computers met luxe 22 inch beeldschermen. Maar stel je voor, dat voor deze verzameling kantoorapparatuur geen adequate softwaretoepassingen aanwezig zijn. Dan is dat 100% waardeloos en onwerkbaar. En een dergelijk bedrijf is binnen de kortste keren failliet. En voor de luchtmacht is dat niet anders. Op Eglin AFB staat een prachtige en indrukwekkende verzameling “blik” geparkeerd, ter waarde van ruim US$ 2,5 miljard. Maar feitelijk heeft niemand er wat aan, want de software is niet gereed. En het zal nog jaren duren voordat dit wel het geval is. Alle spindoctors en duur betaalde public relations van de defensie industrie ten spijt.

Rapportage Sullivan, US GAO

Op dinsdag 20 maart 2012 verscheen Sullivan van de Amerikaanse rekenkamer voor het House Armed Services Committee. Hij schetste de actuele stand van zaken rond de F-35 en zei dat hij vijf belangrijke zorgen had. Twee van zijn belangrijkste zorgen betroffen de software. Sterker nog: als probleem nummer één noemde hij de on-board missie software.
We citeren hem: “Het beheer en de ontwikkeling van de meer dan 24 miljoen regels software blijft nog steeds een ernstige zorg. Te late software releases hebben het testvliegen en de aanvang van het trainen van vliegers vertraagd. De ontwikkeling van missie kritische systemen, die de JSF zijn belangrijkste gevechtscapaciteit moeten geven blijven achterlopen op schema en zijn risicovol. Tot op heden is slechts voldaan aan 4 procent van de vereisten voor de uiteindelijke missie systemen.” Sullivan voegde hier nog aan toe voor zijn hoorders: “Niets ter wereld is zo ingewikkeld als het softwaresysteem van de F-35 met zijn 24 miljoen coderegels en het zal alles vergen van de ontwikkelaars om de F-35 zo te laten werken als ooit beloofd”.
Een van zijn andere vijf zorgen betreft de off-board logistieke ondersteuningssoftware. Sinds 2002 wordt hier aan gewerkt, dit kan vrijwel geheel los uitgevoerd worden van de technische ontwikkeling en het testen van het vliegtuig zelf. Maar ook hier ernstige zorgen dus.
Sullivan: “Het autonome logistieke informatie systeem, een basissysteem voor het verbeteren van de vliegtuig beschikbaarheid en het verlagen van de gebruikskosten, is nog steeds niet volledig ontwikkeld. “. Zo gaat hij nog een tijdje verder.

Waarschuwing Pentagon kopstukken Stephen Welby en Edward Greer

In een rapport van maart 2012 van Deputy Assistant Secretary of Defense for System Engineering Stephen Welby en Deputy Assistant Secretary of Defense for Developmental Test and Evaluation Edward Greer melden ze weliswaar dat er het laatste jaar is gewerkt om beter te plannen en meer mensen in te zetten om zo “de software ontwikkeling beter af te stemmen op het verwachtingspatroon” (wat een eufemismen!), maar toekomstige tijdige oplevering van nieuwe softwarereleases zal problematisch blijven. We citeren: “Echter, software oplevering zal een uitdaging blijven en waarschijnlijk druk zetten op de bijgestelde planning.” Ook de - al vele malen bijgestelde - nieuwe planning gaat niet gehaald worden.
De Block 1B software voor de derde serie (LRIP3) zal drie of meer maanden vertraagd worden vanwege implementatieproblemen. Dit houdt in dat het eerste Nederlandse “testtoestel” bij oplevering slechts uitgerust zal zijn met een uiterst basale softwareversie, en dat nauwelijks zinvol met training gestart kan worden. Waarom was er in februari 2008 zo’n haast, ondanks alle waarschuwingen, om snel te beslissen? Precies ja, omdat dit toestel in 2010 beschikbaar moest zijn!. Het rapport waarschuwt er voor dat vertragingen in Block 1B zullen leiden tot “een cascade” van vertragingen in daarop volgende softwareversies. Om het in perspectief te zetten: in 2006 was de planning dat de softwareversie Block 1 in 2009 volledig gereed zou zijn. Echter, pas in augustus 2010 werd Block 1 voor het eerst geladen in een F-35 voor de eerste tests. En nu is de planning dat het eind 2012 wordt eer de software getest is.

JSF baas Venlet in Senaatscommissie over software

Op 8 mei 2012 vond een hoorzitting plaats van de Senate Armed Services Subcommittee inzake onder andere de F-35.
Vice-admiraal David Venlet, hoofd van het JSF Program Office, zei hier dat software zijn top focus heeft. Hij gaf toe dat de Block IIA release achter loopt op schema, maar hij wilde niet toe geven dat achterstand in een eerdere release onvermijdelijk moet leiden tot achterstand in volgende, hierop gebaseerde, releases. We citeren Venlet: “Met name in de Block IIA release, is er vertraging in oplevering van de software nodig voor verdere testvluchten. Dat heeft gevolgen voor de training, maar geen grote gevolgen voor het grote plaatje van het programma, het zet geen druk op Block III”.
Venlet is geen softwarespecialist, maar elke softwaredeskundige zal onmiddellijk erkennen dat Stephen Welby en Edward Greer dichter bij de waarheid zitten; vertraging in de eerste versie, zullen leiden tot een cascade van verdere vertragingen in Block II en Block III. Oorspronkelijk zou Block II gereed zijn voor de LRIP4 toestellen, nu ziet het er naar uit dat het 2015-2016 wordt.

Venlet tegenover verslaggevers, 8 mei 2012

Na afloop van de hoorzitting gaf Vice-admiraal Venlet tegenover verslaggevers toe hoezeer de F-35 afhankelijk is van uitontwikkelde software: “ De capacitieiten van dit toestel worden met name tot uitdrukking gebracht door het sensorenpakkeet en dit is geheel afhankelijk van de succesvolle werking van de software die alles samensmeedt en zorgt voor de informatie weergave aan de vlieger en daarbuiten aan andere betrokkenen.”
Hij voegde hieraan toe dat er bij het JPO grote zorg bestond over de software ontwikkeling, over de enorme omvang en complexiteit van de klus en tenslotte over de kwaliteit er van. Hierover zei hij: “Het is een kwestie van de kwaliteit van de software, hoe veel moet opnieuw getest worden, en dit kan pas ontdekt worden als je start met de integratie van de krachtige sensoren, dus wanneer je eerst apart werkt met de radar software, met de software systemen voor de electro-optische sensoren, met de communicatie en data link software en je begint dan met al deze systemen samen te brengen, dan leer je wat er aan de hand is, en zo is het eveneens met de regressietesten (het opnieuw testen).” En juist van het integraal testen met alle systemen tegelijk is de F-35A met de huidige Block 1 software nog ver verwijderd. En nu is er al jaren achterstand. Dus straks met Block 2 en Block 3, pas dan komen de echte problemen boven tafel, en zal de achterstand progressief verder oplopen.

Conclusie

Ondanks geruststellende woorden van de fabrikant de afgelopen jaren, elk jaar herhaald, loopt de software ontwikkeling steeds verder uit de pas. De steeds groeiende rij “gereed” zijnde F-35A’s op Eglin AFB is hiervan een duidelijke illustratie. Het feit dat commandanten in de US Air Force de datum voor IOC (Initial Operational Capability) inmiddels verschoven hebben naar 2019 is een andere aanwijzing, dat een gevechtsklare F-35A met (feitelijk nog steeds beperkte) Block 3 software slechts een ver droombeeld is. Want het is zelfs te betwijfelen of 2019 haalbaar is.

Auteur: Johan Boeder

Eerder publiceerde JSFNieuws over de softwareontwikkeling van de F-35:
05-dec-2009: Software wordt centrale probleem JSF: jaren vertraging
14-jan-2011: Nieuw Pentagon rapport: software JSF een probleem

JSFNIEUWS/190512-JB/jb

2 Responses to “Vertragingen software voor JSF groeiend probleem”

  1. willemhagemanon 23 Mei 2012 at 21:11

    Helaas heeft een laffe onverlaat (of onverlaten) de JSFnieuws site de afgelopen week weer eens (tussen 19-5 en 22-5), ditmaal met een full hit, uit de ether geblazen. Zonder ook maar een beschuldigende vinger naar iemand of wie dan ook te heffen, want bewijzen zijn er (nog) niet, appeleer ik op voorhand aan alle bij het JSF project betrokkenen en dogma denkende voorstanders van de JSF om eens een transparante eerlijke inhoudelijke discussie aan te gaan op argumenten.

    Persoonlijk ben ik zeker niet tegen de F-35A, welk ander toestel de F-16 zou kunnen vervangen is voor mij ook nog een grote vraag , maar ik ben van mening dat de Nederlandse belastingbetaler niet valselijk moet worden voorgelicht en/of op het verkeerde been moet worden gezet. Ik ben ook een nette belastingbetaler en wil dat met mijn jachtvliegervaring, technische studie en opleiding als wapeninstructeur al helemaal niet. Ja, ik ben bd-er, zal wel wat missen, but basics still apply. Bij ongewijzigd politiek beleid en ambitieniveau (forget first entry) moet de Klu kunnen beschikken over voldoende dagelijks inzetbare kisten waar ook ter wereld tegen een redelijk betaalbare prijs qua aanschaf- en Operating en Support kosten. Tot nu toe voldoet de JSF op geen enkele manier aan deze eisen en deviëren beide kostenplaatjes steeds meer met het planbudget voor de vervanging van de F-16.

    Comments RSS

  2. Christiaanon 26 Mei 2012 at 9:30

    Uit de Volkskrant / 22 mei j.l.:
    Amerikaanse militaire apparatuur blijkt vol vervalste Chinese onderdelen te zitten. Tot die conclusie komt een commissie in de Amerikaanse Senaat na een jaar intensief onderzoek.
    Alleen al in militaire vliegtuigen kwam de commissie 1800 gevallen van namaak tegen, meldt de BBC. Van de 1 miljoen verdachte onderdelen bleek 70 procent te herleiden tot Chinese fabrikanten.

    Zwakke schakels
    In het rapport van de commissie wordt de situatie toegeschreven aan zwakke schakels in de keten van Amerikaanse toeleveranciers, en aan het onvermogen van de Chinese overheid om namaak een halt toe te roepen. China zou zich ook verzetten tegen nader onderzoek.

    Volgens de commissie brengt het gebruik van vervalste onderdelen risico’s met zich mee voor de nationale veiligheid. Het gaat vooral om elektronica die onder meer wordt gebruikt in nachtkijkers, radio’s en gps-apparatuur. De commissie onderstreepte het gebruik van namaakonderdelen in bepaalde helikopters en vrachtvliegtuigen en in het door de Amerikaanse marine gebruikte Poseidon-vliegtuig.

    Misschien ligt hier een andere oorzaak van (toekomstige) problemen bij de JSF. Gelet op dit bericht kan ik mij bijna niet voorstellen dat bij de JSF constructie deze toeleveranciers buiten schot zijn gebleven. Het wereldje is klein in dat opzicht en de “pro amerikaanse lobby” groot. Ben benieuwd of de F35/ Jsf in dit verband ooit zal worden genoemd. De JSF/ F35 vertrouwd sterk op zijn elektronische vaardigheden superioriteit en daar zit ‘m nou precies de chinese kneep.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.