Jul 14 2012

IQ Defence “F-35 decision; disastrous implications”

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 12:33 onder Global F35 News

Last week Defence IQ has a very detailed piece, titled “The F-35 decision: Disastrous implications for UK airpower” on factors that play a role in the UK F-35 combat fighter evaluation.

The piece examines the implications of the F-35 variant decision for UK airpower and discusses the difference in capability between the F-35B and F-35C, the DPOC requirement and the potential acquisition of the F-35A to fulfil it, and the loss of the strategic flexibility provided by CATOBAR. The paper will argue what are the operational implications and that the decision to acquire the F-35B is not cost effective and will leave the UK with a sub-optimal airpower capability.

Read more: IQ Defence “The F-35 decision: Disastrous implications for UK airpower

One Response to “IQ Defence “F-35 decision; disastrous implications””

  1. willemhagemanon 19 Jul 2012 at 19:14

    Een interessant stuk om kennis van te nemen, maar de beslissing om van de F-35CV af te zien en te kiezen boor de B variant is en blijft een Britse keuze en dilemma die ons niet direct raakt. Ik begrijp dat de Royal Navy voor ongeveer hetzelfde geld (gezien over de totale gebruiksduur) 2 Queen Elizabeth STOVL class (QEC) schepen kan aanschaffen i.p.v. 1 CATOBAR QEC, maar gelet op de veel geringere capaciteiten van de F-35B (range, loiter endurance en waponload) alsmede de veel hogere O&S kosten) t.o.v. de CV versie zou mijn voorkeur uitgaan naar 1 CATOBAR QEC met 12-18 F-35CV i.p.v. 2 STOVL QEC’s met 2×12 F-35B. De Harriër (die zowel STOVL als VTOVL was) was een perfect vliegtuig tijdens de Koude Oorlog. Je zocht in de BRD een stuk bos uit in de buurt van de IGB. Was er geen open plek dan maakte je die, wat oprijplaten op de geëgaliseerde grond, een tent en wat camouflage netten en een toegangsweg voor brandstof, bewapening etc. en klaar was Kees. Door geprepareerde prepositioned open spots was re-allocation vrij eenvoudig en vanwege de nabijheid van de IGB (dus het doelgebied daar oost van) waren de beperkte actieradius, time over target etc. nauwelijks of geen probleem. Dat is nu met merendeels out-of area operaties volkomen anders. Mogelijk draaien de Britten het besluit weer terug, maar dan moeten ze niet wachten op het nieuwe Witboek dat voor 2015 staat gepland, want schepen bouwen en operationeel in de vaart nemen duurt vele jaren, terwijl de QEC STOVL en CATOBAR onder en bovendeks nogal wezenlijk verschillen en ook de planning en productie bij LM gaan door, terwijl gelet op al deze aspecten 2020 vrij dichtbij is.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.