Aug 14 2012

Eerste vlucht Nederlandse F-35: historisch moment

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 6:56 onder Aanschaf JSF, Ontwikkeling JSF

Kesteren – In alle stilte en zonder de gebruikelijke publiciteit heeft maandag 6 augustus 2012 de eerste Nederlandse F-35 Joint Strike Fighter zijn eerste vlucht gemaakt. Een historisch moment, waarover de schaduw valt van de nog verre van complete software.

Op maandag 6 augustus 2012 maakte de eerste Nederlandse F-35A (genoemd AN-1, s/n F-001) de eerste proefvlucht vanaf het fabrieksvliegveld van Lockheed Martin in Fort Worth, Texas.
Op dinsdag 7 augustus 2012 volgde de tweede vlucht en op vrijdag 10 augustus 2012 volgde de derde vlucht van het circa € 130 miljoen kostende toestel, twee jaar later dan in 2008 gepland.

Opmerkelijk: geen publiciteit

Tot nu toe is bij elke eerste vlucht van een F-35, zeker wanneer dit de eerste van een type of voor een bepaald land betrof, een (kort) persbericht vrijgegeven.
Voor diverse andere eerste vluchten van een F-35A toestel voor de Amerikaanse luchtmacht en vier F-35B toestellen voor het Amerikaanse Korps Mariniers werden de afgelopen week persfoto’s vrijgegeven.
Het is onduidelijk waarom aan dit historische moment voor de Koninklijke Luchtmacht geen ruchtbaar is gegeven. De fabrikant Lockheed Martin overlegt normaal gesproken met een opdrachtgever over persberichten, verondersteld moet worden dat vanuit Den Haag de voorkeur is uitgesproken te wachten met een persbericht, mede gelet op de reactie van Lockheed Martin tegenover de pers: “We will need to refer you the Netherlands Ministry of Defence office for specifics surrounding the first flight of the Dutch F-35.”
Mogelijk ligt de oorzaak in de politieke gevoeligheid van het JSF dossier vier weken voorafgaand aan de verkiezingen.

Eerste F-35A Koninklijke Luchtmacht

In februari 2008 werd het verzoek aan de Tweede Kamer gezonden om deel te nemen aan de operationele testfase met twee toestellen. De aanschaf van deze eerste twee toestellen en deelname aan de testfase is begroot op circa € 280 miljoen. Maar door productieproblemen zijn modificaties nodig en zullen de kosten naar verwachting verder oplopen. De toestellen zouden in 2010-2011 beschikbaar moeten komen, voor deze testfase die in 2012-2013 had moeten aanvangen.
Het tweede toestel is nog in aanbouw en zal naar verwachting in het voorjaar van 2013 worden afgeleverd.
De operationele testfase, waarvoor de toestellen zijn aangeschaft is door vertragingen in de productie en bij de software-ontwikkeling uitgesteld tot op zijn vroegst circa 2016.
Nederland is het enige land buiten de USA, dat met de F-35A versie deelneemt aan deze operationele testfase. Noorwegen, Denemarken, Italië, Australië, Canada en Turkije hebben er voor gekozen niet aan deze operationele testfase deel te nemen met eigen toestellen, maar vaardigen hiervoor wel waarnemers af.

Software nog zeer incompleet

De eerste Nederlandse F-35A maakt deel uit van pre-productieserie 3 (LRIP3) en zou worden uitgerust met Block 1 software. Deze software is alleen bestemd voor aanvangsopleiding en kent nog vele vliegtechnische en missietechnische beperkingen. Wapens kunnen nog niet worden meegevoerd en tal van elektronische hulpmiddelen voor het uitvoeren van missies werken nog niet of slechts beperkt. Vanwege ontwikkelingsproblemen is deze versie inmiddels opgesplitst in Block 1A en Block 1B. Block 1B komt de komende maanden beschikbaar voor de reeds gebouwde F-35’s.
Oorspronkelijk zou de LRIP1 preproductieserie die in 2006 van de band zou rollen al uitgerust zijn met deze software. In 2006 werd dit bijgesteld tot beschikbaar komen in 2009 voor daadwerkelijke vliegtests. Nog later werd de planning bijgesteld tot juli 2010, wat evenmin gehaald is. Inmiddels ziet het er naar uit dat alle “bugs” er eind 2012 uit zijn.
Vertraging in de eerste versie, zullen bovendien leiden tot een cascade van verdere vertragingen in Block 2 en Block 3. Oorspronkelijk zou Block 2 gereed zijn voor de LRIP4 toestellen, nu ziet het er naar uit dat het 2015-2016 wordt.

Voorlopig beperkt assortiment wapens

De Block 2 software is eveneens gesplitst in Block 2A en Block 2B; diverse vereisten zijn doorgeschoven naar een volgende software Block om de vertragingen te kunnen hanteren. Probleem is dat straks fysiek wel vliegtuigen aanwezig zijn op de flightline, maar zonder adequate software kan men hiermee weinig missies vliegen en kan bijvoorbeeld de opleiding geen voortgang vinden en de operationele testfase geen gestalte krijgen.
Pas in de Block 2B software, die in 2015 beschikbaar komt, kunnen daadwerkelijk wapens meegevoerd worden. Maar zelfs dan zeer beperkt: slechts de geleide grondaanvalswapens GBU-31 en GBU-12 zijn beschikbaar en maximaal twee AIM-120 AMRAAM lucht-luchtraketten.

Block 3 pas rond 2017 – 2018 operationeel

In de Block 3 software wordt het wapenarsenaal uitgebreid met het beschikbaar komen van de GBU-39, kan er met 4 AIM-120 lucht-luchtwapens worden gevlogen en komt de AIM-9X Sidewinder Mk.1 korte-afstands lucht-lucht raket beschikbaar. Pas in Block 3, nu al met zeker zes jaar vertraagd, zal het mogelijk zijn de interne “gun” te gebruiken. In Block 3 is stevig geschrapt. Het gebruik van externe brandstoftanks is helemaal uit de planning verdwenen, waardoor er aanzienlijke beperkingen zullen zijn voor zelfstandige lange afstandsvluchten, zeker ten opzichte van de huidige F-16’s een terugval in mogelijkheden en meer afhankelijkheid van tankers (of meer tussenlandingen). Block 3 was de versie die gebruikt is voor de Nederlandse evaluatie (en keuze) in december 2008. Feitelijk is daarmee deze evaluatie missie technisch gezien achterhaald. Alle andere wapens zijn uitgesteld naar de nog niet 100% gedefinieerde Block 4 versie, hiervoor zullen gebruikers in een later stadium – extra- moeten betalen.
Voor een duidelijk overzicht van de wapencapaciteit in Block 3: zie deze PDF download van een Amerikaanse presentatie “21 March 2012 - F-35 Program Status and Weapons Roadmap
Precision Strike Annual Review 2012
”.

Al jaren voorspeld: software wordt het centrale probleem

Al vele jaren wordt gewaarschuwd voor de desastreus verlopende software ontwikkeling.
Dit houdt een ernstig risico in voor alle JSF partnerlanden voor het realiseren van adequate airpower capaciteit rond 2018-2023.

Eerdere artikelen hierover op deze website JSFNieuws.bl

Vertragingen software voor JSF groeiend probleem (19 mei 2012)

Software JSF een probleem (14-jan-2011)

Software wordt centrale probleem (5-dec-2009)

Auteur: Johan Boeder

JSFNIEUWS120813-JB/jb

2 Responses to “Eerste vlucht Nederlandse F-35: historisch moment”

  1. Hendrikson 14 Aug 2012 at 15:28

    Als ik de weapons roadmap goed lees dan staat er dus het volgende:

    De AIM-9X en de AIM-132 worden extern meegevoerd!

    Nou, daar gaat je toch al niet zo geweldige stealth!

    Elders (Zie Blog Eric Palmer) heb ik het volgende gelezen:
    ” Back in 2008, program officials announced that it was just too much work to clear the AIM-132 for carry on internal air-to-ground hard-points. ”

    en
    “ASRAAM is a rail launched weapon so the body is likely not designed to take the loads of an ejection and the exhaust would burn the beejeesus out of the weapon bay, with exhaust plume byproducts being blasted into the bay and onto everything in its flight path, like the EOTS sapphire window.

    Then there is the under fuselage crossing angle issue with a rail launch from the door station which would somewhat seriously hinder simultaneous or closely spaced dual launches to consider.”

    Het zal voor de Sidewinder niet veel beter zijn.

    Wat een fiasco!

  2. willemhagemanon 04 Sep 2012 at 20:34

    Beste heer Hendriks,

    Naar aanleiding van uw opmerkingen over bewapening van de JSF heb ik in reactie daarop twee vragen gesteld (zie hierboven, weliswaar aan u gericht, maar bedoeld voor alle lezezers van JSFnieuws), waarop ik tot nu toe van niemand antwoord heb gekregen, ook niet van KLu vliegers. Hun antwoord was: geheim. Inmiddels heb ik de antwoorden zelf gevonden, dat wil zeggen, nog meer vragen met ontbrekende antwoorden. Zie de derde link hieronder van de de heer Kremer ‘ukarmedforces…..’ die is te vinden via LinkedIn/Group F-35 Connections. Het direct overzetten van die link is voor deze digibeet een brug te ver; dus of overtypen of even naar F-35 Connections gaan en ga er dan een uurtje voor zitten vanwege alle informatie en vraagtekens.

    Robert Kremer •It’s all about money.
    I hope that the dutch defense minister Hillen can explain why the the Dutch JSF cost 61 mjn euro’s.
    See this calculation:

    http://www.bga-aeroweb.com/Defense/F-35-Lightning-II-JSF.html

    and

    http://www.defense-aerospace.com/article-view/feature/133433/f_35-unit-cost-tops-$200m–%3Ci%3E(updated)%3C%C2%A7i%3E.html

    Here a very interesting article about weapons stations and making choices…

    http://ukarmedforcescommentary.blogspot.nl/2012/03/f35b-f35c-rethinks-weaponry-costs-and.html

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.