Jan 18 2013

Vliegverbod voor Joint Strike Fighter F-35B na afgebroken start

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 22:54 onder Aanschaf JSF, Ontwikkeling JSF

Het projectbureau van het Amerikaanse ministerie van defensie, dat verantwoordelijk is voor de JSF heeft met directe ingang een vliegverbod ingesteld voor de Joint Strike Fighter F-35B toestellen, vanwege technische problemen in het hydraulieksysteem van het toestel, die de vliegveiligheid in gevaar kunnen brengen

Vanochtend (vrijdag 18 januari 2013) net na 10.00 uur lokale tijd moest een trainingsvlucht op de Eglin Air Force Basis tijdens de start worden afgebroken

Alle JSF’s van de F-35B STOVL variant, die in gebruik zijn op de trainingsbasis Eglin Air Force Base en het US Marine Corps vliegveld Yuma zullen aan de grond gehouden worden, totdat nader bepaald is wat het probleem is en welke gevolgen het heeft.

In een persverklaring deelde woordvoerder Joe DellaVedova van het JSF Program Office mee: “Implementing a precautionary suspension of flight operations is a prudent response until F-35B engineering, technical and system safety teams fully understand the cause of the failure. Once the causal and contributing factors are understood, a determination will be made when to lift the suspension and reinstate F-35B flight operations”.

Een woordvoerder van Lockheed Martin wilde geen commentaar geven en verwees naar Pratt & Whitney, de motorenfabrikant.

Opvallend is dat juist vorige week (zie JSFNieuws zaterdag 12 januari 2013) het hydraulische systeem aan de orde kwam in een uiterst kritisch rapport voor het Amerikaanse Congres. Dit rapport was afkomstig van het Pentagon bureau Operational Test and Evaluation office (OT&E). Het rapport hekelde het weglaten uit het systeem van bepaalde veiligheidskleppen en beoordeelde dit als uiterst risicovol. Dit weglaten is gedaan om gewicht te besparen. Hierdoor zou echter een aanzienlijk hoger brandrisico aanwezig zijn. Hoewel het hier de F-35B versie betreft, zijn dergelijke voorzieningen ook in de F-35A en F-35C achterwege gelaten.

Volgens sommige analisten doen de problemen denken aan de Boeing Dreamliner, waar evenals bij de JSF de ontwikkeling en productie te veel overlap vertoonde. Door tijdsdruk en de reeds lopende productie worden de toestellen toch afgeleverd. Eenmaal in gebruik kunnen dan problemen ontstaan die tot een vliegverbod en hoge herstelkosten leiden. De Boeing Dreamliner kreeg deze week wereldwijd een vliegverbod opgelegd.

JSFnieuws-130118-JB/jb

One Response to “Vliegverbod voor Joint Strike Fighter F-35B na afgebroken start”

  1. lsteynson 24 Jan 2013 at 9:10

    Volgens een oude post van Hush-Kit (kende ik nog niet), komt het LM lift-fan design als afgeleide uit de reserach van de Yakovlev YAK-41 (zie: http://hushkit.wordpress.com/2012/07/27/sixties-superfighters-the-original-jsf-the-italian-vstol-g-95-resistenza/ en http://en.wikipedia.org/wiki/Yak-41 ).
    En de Fiat-ontwerpen kende ik ook niet. Dit geeft vind ik wel een interessant historisch perspectief. En naar mijn weinig bescheiden mening maakt nog duidelijker hoeveel beter de Hawker-Siddeley ontwerpen (oa de P.1154, P.1179A) waren. En dat het lift-fan-ontwerp nog niet volwassen genoeg is voor een productiemodel.

    Verder nog wat prijs nieuws (zie onderaan dit artikel: http://www.defensenews.com/article/20121208/DEFREG02/312080002/Canada-Reconsiders-JSF-59-Italy-8217-s-Leading-PM-Candidate-Would-Trim-F-35-Buy ).

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.