Mrt 12 2013

F-35A makes unscheduled landing at civil airport

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 6:04 onder Global F35 News

One of the two F-35A fighter (AF-23 and AF-24) jets headed to a Nellis AFB (Nevada, USA) on its delivery flight has made an unscheduled landing on March 11, 2013 at 01:40 p.m. local time on a civil airfield Lubbock Preston Smith International Airport, Texas (300 miles after take-off from Lockheed Martin Fort Worth). Airport executive director James Loomis said the plane remained on the airport’s runway apron by 5:30 p.m. Monday. The malfunction was fixed by the evening and the plane (AF-23) took off for Nevada Lubbock Airport Executive Director James Loomis reported later.

It must have been a land as soon as possible event (i.e. warning indication) since the military airfield Cannon AFB is a short distance northwest of the civil Lubbock International Airport.

Spokesman Rein of Lockheed Martin told the press, a caution light came on in the cockpit, a technical team is busy solving the problem and depending on what the mechanics will discover when they examine the F-35A, the aircraft will continue its flight to Nellis AFB or return to the manufacturer Lockheed Martin, NAS Fort Worth, Texas.

Read more
Yahoo News; 11-mar-2013; F-35 fighter forced to land in Texas en route to Nevada air base

2 Responses to “F-35A makes unscheduled landing at civil airport”

  1. willemhagemanon 12 Mrt 2013 at 11:57

    Dit HOEFT niets verontrustends te zijn. Een voorzorgslanding komt regelmatig voor bij welk operationeel type dan ook. Jammer is dat het bericht niet vermeldt om welk rood lampje het gaat nadat het Caution Light aankwam, want dat zou ons al een boel meer duidelijkheid verschaffen. Gebruikelijk is dat alle vliegtuigen een Master Warning Light hebben (voor iets ernstigs)en een Caution light (voor iets minder ernstigs). Beide warnings verwijzen meestal naar het annonciation panel met lampjes die stuk voor stuk weer kunnen verwijzen naar bv.het Flight Control Panel of electrical panel etc. Al die lampjes is een kwestie van hoog naar laag aftrechteren tot je bij het uiteindelijke probleem komt, waarna je volgens de emergency checklist handelt. Soms is een reset voldoende om het probleem op te lossen. Soms kun je (al dan niet met wat beperkingen) veilig doorvliegen, maar stel je operationeel minder of niets meer voor. De checklist geeft vaak ook aan: Land ASAP of Land If Possible. Als vlieger moet je bepaalde emergencies uit je hoofd kennen (de zgn. Bold Face Emergencies), omdat snel handelen is vereist.
    Nu zullen in de clean glas cockpit van de JSF de meeste zo niet alle warnings en lampjes wel oplichten via die grote ‘IPAD’ waarna via aanraken ook meteen de juiste blz. van de checklist wordt getoond. In moderne airliners precies hetzelfde. Mogelijk had men kunnen doorvliegen naar Nellis, maar heeft men dat niet gedaan omdat alles zich nog in de testfase bevindt. Kan ook zijn dat men op Nellis nog niet over alle specialismen en reserve onderdelen beschikt. Zo dicht mogelijk landen bij de basis van vertrek, in dit geval de LM plant, is dan wel zo slim. Kortere aanvoerlijnen (door de lucht dan wel over de weg) van specialisten, testapperatuur en spare parts.

  2. lsteynson 13 Mrt 2013 at 11:49

    Hallo Willem,

    Volgens mij is het grootste probleem de manier waarop er omgegaan wordt met ‘unexpected behavior’ dwz gedrag van het systeem (in deze de F-35) dat je niet zou verwachten op basis van de ontwerpen. In plaats van terug te gaan naar de tekentafel (want te ‘duur’), worden er concessies gedaan: oprekken van restricties, veiligheidseisen, neerwaarts bijstellen van performance eisen, etc.).

    Het gevaar is dat er heel geleidelijk steeds grotere risico’s geaccepteerd worden (of nog erger: verheven tot ‘normaal gedrag’), terwijl het systeem onvoorspelbaarder wordt en de kans op dodelijke ongevallen exponentieel toeneemt. De redenatie is namelijk geworden: het is de vorige vlucht ook goed gegaan, dus zal het de volgende vlucht ook wel weer goed gaan. Een kapitale denkfout!

    Zie bijvoorbeeld de rapporten naar aanleiding van de ongelukken met de Space Shuttles Challenger en Columbia. Hetzelfde patroon, dezelfde afloop.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.