Okt 28 2007

F-35 Project Bereikt Belangrijke Mijlpalen

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 11:37 onder Ontwikkeling JSF

Enkele dagen geleden lieten zowel Lockheed Martin als Northrop Grumman weten een aantal belangrijke mijlpalen bereikt te hebben. Lockheed heeft voor het eerst een “power on” test gedaan op de F-35B STOVL variant en Northrop heeft het centrale rompgedeelte van het voor gewicht geoptimaliseerde F-35A opgeleverd.

De F-35B, die voor de Amerikaanse en Britse marine ontwikkeld wordt zal na deze eerste “power up” de komende tijd een groot aantal grond testen ondergaan, wat uiteindelijk moet leiden tot een eerste vlucht begin volgend jaar.

De F-35 Lightning II is qua elektronica aan boord het meest geavanceerde vliegtuig tot nu toe, met mogelijkheden waar geen enkel ander multifunctioneel aanvalstoestel over beschikt. Met deze “power on” begint een serie van testen om de elektronische componenten, circuits en bedrading van het toestel te testen. Het harnas, om de bedrading te beschermen en in goede banen door het toestel te leiden, is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Stork Fokker-Elmo.

Lockheed laat weten dat de “power on” laat zien dat de ontwikkeling van het toestel volgens de planning verloopt. Het toestel moet in december de assemblagefabriek van Lockheed uitrollen.

De ontwikkeling van de F-35A CTOL versie, die ook Nederland aan wilt schaffen, gaat onverminderd door. Northrop Grumman liet afgelopen vrijdag weten het eerste geoptimaliseerde centrale romp gedeelte af te hebben gebouwd. Tijdens het testen van de F-35 kwam onder andere aan het licht dat het toestel rond de motor te heet werd en dat het te zwaar was. Vooral de F-35B versie had hier veel last van, al dat extra gewicht moet immers verticaal gelift kunnen worden.

Tijdens de SDD fase is er veel tijd gestoken in het oplossen van die problemen. Met de oplevering van dit nieuwe centrale rompgedeelte hoopt Lockheed dat deze problemen voorgoed opgelost zijn. Het rompgedeelte zal gebruikt worden voor de bouw van de F-35 AF-1, het eerste CTOL testtoestel dat dus volledig geoptimaliseerd is.

Northrop liet verder weten dat de bouw van het rompgedeelte volgens planning en binnen het budget is gerealiseerd. Het rompgedeelte voor de AF-1 is een van de 19 gedeeltes die Northrop voor de SDD fase zal produceren. Tot op heden zijn er zes afgeleverd voor de F-35A en B versies.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.