Jan 08 2010

Lockheed Martin F-35B begint In-Flight STOVL tests

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 23:44 onder Ontwikkeling JSF

NAVAL AIR STATION PATUXENT RIVER, Md. (USA) - De Lockheed Martin F-35B Lightning II short takeoff/vertical landing (STOVL) stealth straaljager schakelde voor het eerst het STOVL aandrijf systeem in tijdens een vlucht op donderdag 7 januari 2010. De succesvolle test is de eerste van een serie geplande STOVL-mode vluchten die korte starts, stilstaan in de lucht (hovers) en verticale landingen zullen omvatten.

“Het gezamenlijke F-35 industrie- en regeringsteam heeft tijdens uitgebreide grondtests al aangetoond dat het STOVL aandrijfsysteem goed werkt, en duizenden uren van onderdelen tests hebben de duurzaamheid bevestigd. Nu zien we een eerste bewijs dat het systeem tijdens het vliegen functioneert zoals door ons team voorspelt”, zei Dan Crowley, executive vice president endF-35 program general manager van Lockheed Martin.

Krachtigste motor ooit

Het toestel wordt aangedreven door een Pratt & Whitney F135 motor gecombineerd met een Rolls-Royce LiftFan. Het systeem, dat tevens een systeem van Rolls-Royce omvat om de stabiliteit te waarborgen tijdens stilstaan in de lucht en verticaal landen op een schip, geeft meer dan 41.000 pond verticale stuwdruk. De F135 motor is de meest krachtige motor ooit gebruikt in een straaljager.
De belangrijkste F-35 STOVL testvlieger Graham Tomlinson van BAE Systems startte om 1:53 uur, klom naar 5.000 voet en schakelde het door een horizontale as vanuit de motor aangedreven LiftFan systeem in bij een snelehid van 210 knots, daarna vertraagde hij tot 180 knots met het systeem inegschakeld, alvorens te accelereren naar 210 knots en weer om te schakelen naar normale (conventionele) vliegmodus. Het STOVL aandrijfsysteem was ingeschakeld gedurende totaal 14 minuten zonder dat problemen optraden. Tomlinson landde weer om 2:41 uur.

Intensieve voortzetting testvluchten gepland

De STOVL testvluchten zullen worden voortgezet, met stap voor stap langzamer vliegen tot aan stilstaan in de lucht toe, omuiteindelijk verticaal te landen. De meeste STOVL testvluchten zullen worden uitgevoerd op de vliegbasis NAS Patuxent River.
Het was de 29e vlucht van prototype BF1, dat voor het eerst vloog op 11 juni 2008. Het andere F-35B prototype BF2 heeft totaal 16 vluchten gemaakt sinds 25 februari 2009. Het enige vliegende F-35A prototype (de AF1) vloog op 14 november 2009 voor het eerst, maar staat na drie vluchten sinds 19 november 2009 aan de grond voor wat modificaties. Het niet productie representatieve preprototype AA-1 is na 91 vluchten in oktober 2009 buiten gebruik gesteld na het afwerken van zijn testprogramma. Andere toestellen zullen in 2010 voor het eerst gaan vliegen. In totaal zijn sinds december 2006 bijna 140 van de geplande 5.000 testvluchten uitgevoerd.
Voor 2010 is een enorme intensivering van de testvluchten voorzien door Lockheed Martin, de bedoeling is dat circa 140 vluchten per maand worden uitgevoerd.

Bron:
Persbericht Lockheed Martin 7-jan-2010

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.