Jan 09 2010

Pentagon: 122 minder F-35’s vanwege vertragingen

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 19:47 onder Andere JSF landen

Fort Worth, TX (USA) – De Pentagon top is tot het inzicht gekomen dat Lockheed Martin zodanig achterloopt met het Joint Strike Fighter project, dat ingrijpende aanpassingen de komende vier jaar nodig zijn. Belangrijkste gevolg is dat 122 toestellen minder zullen worden besteld door de USA de komende vier jaar. De persbureaus Bloomberg en Reuters hebben hierover deze week uitvoerig bericht.

Bloomberg kwam als eerste naar buiten met het bericht dat er interne budget documenten circuleren binnen het Amerikaanse Ministerie van Defensie voor Fiscaal Jaar 2011 waarin aanzienlijke wijzigingen zijn opgenomen in het Joint Strike Fighter programma. De documenten zijn inmiddels goedgekeurd en getekend door Robert Gates, die afgelopen jaar nog pleitte voor uitbreiding van de JSF productie de komende jaren. Dit is onhaalbaar door de aanzienlijke achterstand in de ontwikkeling. Uit de documenten valt af te leiden, dat het Pentagon de conclusies van de auditors van het Joint Estimate Team II, dat dit najaar onderzoek deed naar de voortgang en financiële situatie van het project overneemt.

Minder productie, hogere prijs

Kort samengevat komen de plannen hierop neer:
FY2011, vijfde preproductieserie (LRIP-5): van 52 naar 42 toestellen.
FY2012, zesde preproductieserie (LRIP-6): van 62 naar 45 toestellen
FY2013, zevende preproductieserie (LRIP-7) van 129 naar 77 toestellen.
FY2014, achtste preproductieserie (LRIP-8) van 110 naar 90 toestellen.
FY2015, eerste full rate serie (FRP-1) van 130 naar 107 toestellen.
Het gaat om een totale vermindering van 122 toestellen. Dit betekent een langere leercurve in de productie, minder schaalvoordeel en dus een hogere prijs. Feitelijk zal de productieomvang pas ruim twee jaar later op de beoogde omvang zijn, dan eerder gedacht. Dit zal een opwaartse druk inhouden op de prijs van de eerste series toestellen voor onze Koninklijke Luchtmacht. Tevens zal het belemmerend werken op de onderhandelingen met diverse luchtmachten die contracten willen afsluiten. Dit is de zo gevreesde – dodelijke – neerwaartse aantal-prijs spiraal die in het F-22 Raptor project het beoogde aantal deed slinken van 750 naar 187 toestellen.

Start IOT&E fase minimaal jaar vertraagd

Een bedrag van US$ 2,8 miljard dat vrijkomt uit het productiebudget wordt toegewezen aan de ontwikkelingsfase om de stijgende kosten op te vangen. JSF Program Office directeur Generaal-Majoor David Heinz werd door Bloomberg geciteerd als volgt: “The test aircraft are late to the schedule that was published more than a year ago and an update is currently part of the deliberation”.
Zo is een bedrag van US$ 876 miljoen toegewezen voor FY2014, een jaar nadat het testen in de ontwikkelingsfase zou zijn afgelopen. En tevens nog eens US$ 356 miljoen voor FY2015. Dit duidt op plannen om de ontwikkelingsfase met nog eens een tot anderhalf jaar te verlengen. Dit houdt tevens in dat de IOT&E fase, waaraan onze Koninklijke Luchtmacht meedoet, met minstens een jaar vertraging zal starten.
Een bedrag van US$ 2,4 miljard dat vrijkomt uit het F-35 productiebudget wordt toegewezen voor de aankoop van 26 extra F/A-18 Super Hornets in 2011 en 2012 om het straaljager tekort bij de US Navy op te vangen. Deze extra aankoop van Super Hornets zal vrijwel zeker ten koste gaan van het definitieve aantal F-35C’s voor de US Navy.

Vertraging loopt steeds verder op

De F135 motoren voor de eerste twee F-35A toestellen zullen pas op zijn vroegst in juni 2010 worden afgeleverd. Daarna moet inbouw plaats vinden en moeten de toestellen nog gaan proefvliegen. Oorspronkelijk zouden deze eerste F-35A toestellen in december 2009, later in februari 2010 afgeleverd worden om te starten met het opleiden van instructeurs. Officieel was de aflevering al uitgesteld tot augustus 2010, maar duidelijk is dat op zijn vroegst in december 2010 de eerste F-35A kan worden geleverd. Het enige productie representatieve F-35A prototype heeft in november 2009 de eerste vlucht gemaakt, maar staat na 3 vluchten sinds 19 november voor modificaties aan de grond. Van de andere F-35A prototypes heeft er nog niet één gevlogen. In fiscaal jaar 2010 (gestart 1 oktober 2009) stonden tot nu toe 330 vluchten gepland, nog slechts 19 zijn hiervan uitgevoerd. Totaal zouden volgens de laatste officiële planning van medio 2008 nu 730 vluchten moeten zijn uitgevoerd van de 5.000 testvluchten; in werkelijkheid zijn er 139 vluchten gemaakt en is er een achterstand van ruim 580 testvluchten.

Productie tot 2013 inmiddels driekwart lager

De vertragingen en verminderde aankopen leiden tot aanzienlijk bijgestelde omzetverwachtingen voor de betrokken toeleveranciers. Een onderwerp waarover ze zich liever niet te veel uitlaten. Maar de cijfers spreken in dit opzicht voor zich, wanneer we de aankoopverwachtingen van de Amerikaanse strijdkrachten sinds de ondertekening van het JSF ontwikkelcontract in 2011, via de herstructurering in 2006 en de latere ontwikkeling nader op een rij zetten voor de productie tot en met FY2013. De plannen waren:
Eind 2001: 973 toestellen (ondertekening MOU-SDD; ontwikkeling)
September 2006: 519 toestellen (onderhandelingsfase MOU-PSFD)
November 2006: 426 toestellen (ondertekening MOU-PSFD; productie)
April 2007: 273 toestellen (na ondertekening andere landen MOU-PSFD)
Januari 2010: 232 (geplande herstructurering na vertragingen)
Dit betekent dat de productieverwachting tot 2013 sinds de aanvang van het project met ruim 75% is verminderd.

Bronnen:
Bloomberg News; 7-jan-2010; Tony Capaccio; “Gates Calls for Delay in Pentagon Purchases of Lockheed F-35s
JSF Market Analysis; blz.36 en 37; oktober 2009; Johan Boeder

JSFNIEUWS100109-KR/jg

One Response to “Pentagon: 122 minder F-35’s vanwege vertragingen”

  1. NG21on 09 Jan 2010 at 21:17

    Hoe duurder hoe beter.

    Die Junk Strike Fighter mag er niet komen.

    De capaciteiten zijn beneden peil en het is zo duur dat we er geen reële luchtmacht mee kunnen uitrusten.

    Er zijn toestellen nodig in de opleiding in VS, voor opleiding in Nederland, in onderhoud, voor trainingsvluchten in NL, op missie in het buitenland, als vervanging voor vredesverliezen.

    Je komt er niet met 80 toestellen.

    Misschien is dit een optie?
    http://www.f-16.net/f-16_versions_article23.html

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.