Jan 23 2010

Lockheed: JSF geen hogere kosten per vlieguur

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 22:32 onder Andere JSF landen

Den Haag – In reactie op de uitgelekte kostenbriefing van de US Navy heeft Lockheed Martin een persbericht doen uitgaan, waarin gereageerd wordt op de berekening van US Navy functionaris David E. Burgess, directeur van het kostendepartment van US Navy, Naval Air Systems die tonen dat de exploitatie kosten van de JSF 40% hoger zouden zijn dan de huidige vloot van F-18 Hornets en AV-8 Harriers. Per vlieguur (inflatie gecorrigeerd), zo berekende de US Navy is de verwachting dat de F-35B/C gemiddeld US$ 31.000 bedragen. Eerder werd uitgegaan van circa US$ 15.000; er zou volgens David E. Burgess dus sprake zijn van een ruimschootse verdubbeling van de kosten per vlieguur ten opzichte van de verwachting die Lockheed Martin gewekt heeft tot op heden, zoals door ons eerder bericht op 13 januari 2010 in het artikel “US Navy briefing: kosten per vlieguur F-35 verdubbeld”.

Ontkennende persverklaring Lockheed Martin en JSF Program Office

Inmiddels hebben Lockheed Martin en het JSF Program Office een persbericht doen uitgaan waarin de berekeningen van de US Navy worden tegengesproken. Hieronder het volledige persbericht:
Lockheed Martin en het JSF Program Office estimate that life-cycle support costs for the F-35 will be significantly lower than those for the F-16, F/A-18 and the AV-8B based on our acquisition approach, Air System design, detailed cost models and economies of scale.
Unlike previous fighter development programs, supportability is a major contractual requirement on F-35, with half of the program’s Key Performance Parameters dedicated to sustainment.
F-35 has a design requirement to be twice as reliable and take half the time to repair as the airplanes it is replacing. These requirements influenced every design trade, aircraft configuration decision, and component selection, as well as the strategy for performance-based logistics.
Achievement of our supportability goal is accomplished through rigorous system qualification testing and the application of new, advanced diagnostic and prognostic technologies. F-35 Air System design criteria have imposed the most stringent reliability, logistic footprint and sortie-generation rate requirements of any fighter program.
In addition, with more than 3000 aircraft in the baseline program and potentially 4500 aircraft with additional Foreign Military Sales, the program economies of scale are unprecedented and will be a significant economic factor favorable to F-35.
F-35 will most certainly be less expensive to operate than different platforms operated in small numbers by individual services, allowing countries to share training, maintenance, overhaul, repair and supply costs. Also, F-35 is procuring the spares along with the original production parts to reduce sustainment costs.
All of these improvements are reflected in the F-35 Program’s annual detailed life cycle cost estimating process which involves all participating services. This process looks at every element of the life cycle costs for the next 65 years. The NAVAIR figures cited in the leaked internal document are an independent assessment and are not definitive.
The F-35 program is committed to working with the JSF Program Office and Naval Air Systems Command to develop the most accurate estimate possible of F-35 life-cycle support
.”

Tegenstellingen binnen Pentagon

Het is interessant waar te nemen dat binnen verschillende bureaus die onder supervisie van het Amerikaanse Ministerie van Defensie vallen er volstrekt verschillende meningen zijn over de kosten van aanschaf, de planning en (nu) de kosten van “Operating and Support” van de F-35 toestellen. Het JSF Program Office houdt vast aan de bestaande berekeningen. Andere instituties, zoals het accountsteam Joint Estimate Team II (2009), de Director DT&E (december 2009) en (nu) het US Navy Navair kostendepartement hebben een afwijkende opvatting.

Bron: persbericht Lockheed Martin/JSF Program Office; 15-jan-2010

JSFNIEUWS100123-NB/nb

One Response to “Lockheed: JSF geen hogere kosten per vlieguur”

  1. Christiaanon 25 Jan 2010 at 12:54

    Voor mijn gevoel is de reaktie van Lockheed Martin cs nogal erg ruim van opzet en derhalve vooral bedoeld om twijfel te zaaien. Het is goed om te beseffen dat de F 35 een volledig nieuw concept is dat, en daar zijn we het inmiddels toch wel over eens, nog volop in de ontwikkeling en (uitgestelde) testfase(s) zit. Een nuchtere vaststelling derhalve dat er van “fixed costs” voorlopig nog geen sprake is en dat de trend van het alsmaar stijgende kostenniveau voorlopig nog niet doorbroken is. Ergo, alles wijst er nog steeds op dat het allemaal wel erg duur gaat worden (en zal blijven). In hun redenatie gaan ze er nog steeds vanuit dat er een soort van internationale samenwerking zal zijn tussen de F 35 gebruikers op het gebied van training, onderhoud, systemen en logistiek. Ongetwijfeld waar, maar de hamvraag is of de gestelde aantallen F35 wel aan de man gebracht gaan worden en daar zit’m de kruks. Het tegendeel lijkt waar te zijn (zie alle berichten vermindering aantallen) en een gevolg van de huidige ingezette negatieve spiraal van tegenslagen, vertraging en stijgende kosten. En dat in een tijd waarin de “oude” economische landen toch de defensie broekriem moeten gaan aanhalen. Door te beweren dat alles is gebaseerd op een “lifecyclecosts for the next 65 years” maakt het er ook niet geloofwaardiger op. Tegen die tijd staan we er wat airpower en vliegend materiaal betreft er waarschijnlijk anders voor (ter illustratie: 65 jaar geleden zaten we nog in WO 2). Als de technologische ontwikkelingen zich met minimaal dezelfde dynamiek voortzet als destijds, dan staat ons nog veel te wachten. In andere woorden, dit is volstrekt koffiedik kijken. Blijft over de vergelijking met de huidige vliegtuigen F18 en AV-8: deze vliegkosten zijn wel bekend en beheersbaar en in dat opzicht als uitgangspunt te nemen voor de kosten vlieguur vergelijking. Het lijkt er dan ook op dat de vergelijking van de heer Burgess niet ongeloofwaardig is.

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.