Apr 10 2010

Succesvolle naverbrander test voor F136 JSF-motor

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 18:00 onder Ontwikkeling JSF

Arnhem - Het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team, dat de alternatieve motor voor de JSF ontwikkelt, heeft een volledige naverbrander test uitgevoerd met de derde F136-motor, die gebouwd is volgens de nieuwe productie-configuratie. De test is een belangrijke mijlpaal in een jaar, waarin het F136-programm al grote vooruitgang heeft geboekt.

De naverbrandertests werden uitgevoerd in een geavanceerde testomgeving bij GE. Tijdens
deze testfase werden alle doelstellingen gerealiseerd, waaronder ook een test met de nozzle, die gebruikt wordt in de beide motorprogramma’s voor de JSF. Vanaf het eerste ontwerp van de JSF is voorzien in de uitwisselbaarheid van de beide motoren.

Positieve ontwikkeling F136 motortests

De ontwikkeling van de F136-motor vordert in snel tempo en telkens worden belangrijke
mijlpalen bereikt. Er worden dit jaar zes F136-motoren getest, waarbij de motorprestaties
en levensduur worden gemeten. Nu al is duidelijk dat de prestaties van de motor voldoen aan alle verwachtingen als het gaat om stuwkracht, temperatuur en brandstofverbruik. Die prestaties bevestigen, dat de F136-motor een essentiële rol gaat spelen in de concurrentieslag tussen de beide motoren van het JSF-programma.
Al DiLibero, president van het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team: “We zitten goed op koers in de ontwikkeling van de motor en boeken elke dag vooruitgang. Het bereiken van volledige naverbranding in onze nieuwste motor bewijst de kwaliteit en het succes van het F136-team. Het betekent voor het JSF-programma, dat ook het moment dichterbij is gekomen dat het de vruchten kan plukken van de concurrentiestrijd tussen de beide motorenprogramma’s.
Mark Rhodes, senior vice-president van het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team over de vooruitgang die geboekt wordt: “Dit jaar wordt het belangrijkste jaar tot nu toe voor de F136-motor, aangezien we ons testprogramma verder gaan uitbreiden en ook vliegtests gaan uitvoeren. De F136-motor is speciaal ontwikkeld voor de F35-toestellen met een concept, dat geschikt is voor zowel de huidige als toekomstige eisen, die aan het toestel gesteld worden”.

Over de F136 motor

De F136 motor wordt geproduceerd door het Fighter Engine Team, een samenwerking tussen GE en Rolls-Royce, twee toonaangevende producenten van vliegtuigmotoren. GE - Aviation, dat verantwoordelijk is voor 60 procent van het F136 programma, ontwikkelt de hoofdcompressor en de gekoppelde hoge druk/lage druk componenten van het turbinesysteem, de controlesystemen en de naverbrander. Rolls-Royce, dat 40 procent van het F136 programma uitvoert, is verantwoordelijk voor de voorste fan, de combustor, de tweede en derde stage van de lage druk turbine en de versnellingsbakken. De internationale partnerlanden leveren ook een bijdrage aan de F136 door hun betrokkenheid in de ontwikkeling van de motor en de productie van componenten.
In Nederland zijn Atkins Nedtech, DutchAero, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), Sulzer-Eldim en de TU Delft betrokken bij de ontwikkeling van de F136. Onderdeel van de F136 is de zogenaamde “Dutch Fancase”, die zijn naam dankt aan de grote betrokkenheid van de Nederlandse bedrijven Atkins Nedtech en DutchAero bij het ontwerp en de productie van het component.

De F136 is met een enkele configuratie geschikt voor alle drie de versies van de JSF: de STOVL voor de Amerikaanse en Britse marine, de Carrier Variant (CV) voor de Amerikaanse
marine en de CTOL, die door de Amerikaanse en wellicht ook de Nederlandse luchtmacht
zal worden aangeschaft. Dankzij de toepassing van best practices en verbeterde technologie zal de F136 ruimschoots voldoen aan de eisen voor onderhoudsvriendelijkheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid voor alle F-35 varianten.
De motor verbetert bovendien de samenwerking tussen het Amerikaanse leger en zijn internationale partners in gezamenlijke missies.

Bij het F136 programma, dat uitgevoerd wordt in het complex van GE Aviation in Ohio en
de Rolls-Royce vestigingen in Indianapolis en Bristol, zijn zo’n 900 engineers en technici betrokken.

Bron: Persbericht Fighter Engine Team GE-Rolls Royce

JSFNIEUWS100410-MT/nb

One Response to “Succesvolle naverbrander test voor F136 JSF-motor”

  1. NG21on 10 Apr 2010 at 18:20

    Geweldig, maar wat moeten we met een motor voor een toestel dat er (hopelijk) niet komt?

    De Nederlandse luchtvaartindustrie heeft wer eens op het verkeerde paard gewed.

    Kunnen ze niet beter werk zoeken in het Gripen, Rafale of Typhoon programma?

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.