Apr 10 2010

JSF F-35B bereikt twee nieuwe mijlpalen

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 20:05 onder Ontwikkeling JSF

Fort Worth, Texas (USA) – De afgelopen maand meldde Lockheed Martin twee belangrijke mijlpalen in het JSF programma. Op 18 maart 2010 werd door een F-35B toestel de eerste verticale landing gemaakt. En op 7 april 2010 volgde de eerste vlucht van het vierde prototype van de F-35B, het eerste toestel dat voorzien is van radar, sensoren en de nieuwere softwareversie Block 0.5.

Op 18 maart 2010 werd op de marinebasis NAS Patuxent River door F-35 STOVL testpiloot Graham Tomlinson, na een serie van circa 10 voorbereidende vluchten sinds januari, de eerste verticale landing uitgevoerd. Deze mijlpaal, oorspronkelijk voorzien voor de zomer van 2008, begon met een zeer korte startaanloop, waarbij Tomlinson met 80 knots loskwam van de grond. Na een vlucht van 13 minuten keerde hij terug boven de vliegbasis en positioneerde het toestel op 150 voet hoogte in “hover mode” boven het vliegveld en bleef zo circa een minuut stil hangen in de lucht. Daarna zette hij de daling in om te landen op de landingsbaan. Het was de 42e testvlucht van prototype BF1. Totaal waren tot en met 18 maart 74 testvluchten uitgevoerd met de drie prototypes van de F-35B versie sinds de eerste vlucht van deze versie in juni 2008.

Tevreden reacties betrokkenen over deze mijlpaal

Tomlinson, een voormalige Royal Airforce vlieger op de Harrier en sinds 1986 werkzaam voor BAE Systems was zeer te spreken over het gemak waarmee de F-35B te bedienen is in vergelijking met de Harrier. Hij zei hierover na afloop: “The low workload in the cockpit contrasted sharply with legacy short takeoff/vertical landing (STOVL) platforms. Together with the work already completed for slow-speed handling and landings, this provides a robust platform to expand the fleet’s STOVL capabilities.”
Robert J. Stevens, Lockheed Martin chairman en chief executive officer, zei na afloop: “Today’s vertical landing of the F-35 BF-1 aircraft was a vivid demonstration of innovative technology that will serve the global security needs of the U.S. and its allies for decades to come. I am extremely proud of the F-35 team for their dedication, service and performance in achieving this major milestone for the program.”

Eerste F-35 met missie sytemen vliegt

Het eerste van missie systemen voorziene F-35 Lightning II toestel maakte woensdag 7 april 2010 de eerste vlucht. Het toestel, een F-35B STOVL variant voor de US Marines is het zesde prototype dat vliegt en het vierde F-35B prototype. Dit prototype, de BF-4 is het eerste dat voorzien is van radar en sensoren; in de andere prototypes waren deze nog weggelaten.
Gedurende de vlucht, uitgevoerd door F-35 Testvlieger David Nelson klom het toestel naar 15.500 voet (4700 meter) hoogte en controleerde de motor response met verschillende throttle standen en voerde een serie manoeuvres uit om diverse besturingsfuncties van het toestel te testen. Het toestel startte om 10:04 uur vanaf het fabrieksvliegveld van Fort Worth en landde daar weer veilig om 10:59 uur.
Het was de 171ste vlucht van een F-35 prototype sinds de start van het testvliegen in 2006. Totaal moeten circa 5.000 testvluchten worden uitgevoerd. In de bijgewerkte planning van september 2008 was de eerste vlucht nog voorzien voor 24 maart 2009, door onvoorziene omstandigheden is dit ruim een jaar vertraagd.

Lockheed Martin: uniek moment

Eric Branyan, Lockheed Martin F-35 deputy program manager, na afloop over deze vlucht: “Today’s flight initiates a level of avionics capability that no fighter has ever achieved. The F-35’s next-generation sensor suite enables a new capability for multi role aircraft, collecting vast amounts of data and fusing the information into a single, highly comprehensible display that will enable the pilot to make faster and more
effective tactical decisions
.”

De F-35 missiesystemen verwerken en combineren data van een breed scala aan sensoren om de piloot van optimale informatie te voorzien. De F-35’s missiesystemen omvatten:
- Northrop Grumman AN/APG-81 Active Electronically Scanned Array radar
- Lockheed Martin Electro-Optical Targeting System (EOTS)
- Lange-afstands passie infrarood search and track system
- Northrop Grumman Electro-Optical Distributed Aperture System (EO-DAS)
- Passieve systemen voor lange-afstands dreigingsdetectie
- BAE Systems Electronic Warfare (EW) system
- VSI Helmet Mounted Display System (HMDS)
- Helm met integraal virtueel head-up dislay en informatieprojectie
- Northrop Grumman Integrated Communication, Navigation & Identification
- Honeywell Inertial Navigation System
- Raytheon Global Positioning System

Deze systemen zullen de komende tijd in dit F-35 prototype BF-4 worden getest, nadat deze al eerder in laboratoria en in een omgebouwd Boeing 737 vliegend laboratorium gedurende duizenden uren zijn getest.
De BF-4 is het eerste toestel voorzien van softwareversie Block 0.5. De andere F-35’s vliegen nog met de basale Block 0.1 versie. De uiteindelijke operationele variant, zoals voor Nederland voorzien, moet worden uitgerust met softwareversie Block 3.0. De Block 0.5 versie bevat reeds circa 50% van de functionaliteit van Block 3.0.
Het is de bedoeling dat de BF-4 binenkort naar de vliegbasis Naval Air Station Patuxent River verhuist, waar ook de andere 3 F-35B prototypes zijn gehuisvest.

Bron:
Persbericht Lockheed Martin 18 maart 2010
Persbericht Lockheed Martin 7 april 2010

JSFNIEUWS100410-KR/nb

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.