Mrt 30 2013

F-35A still at civil airport three weeks after emergency landing

Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 16:56 onder Global F35 News

The F-35A that diverted to Lubbock International Airport on March 11, 2013 when a warning light forced the pilot to land here instead of Nellis Air Force Base in Nevada, still remains at the airport.
Lockheed Martin officials told the press the jet tried to leave Lubbock and fly back to Ft. Worth last week, but experienced a problem with a communications channel of the flight control system and couldn’t leave.

It is quite unusual for a military jet to be down for more than two weeks at a civil (non-company0 airfield. The F-35A AF-23 is a production jet. Taking this long (nearly 3 weeks) to isolate the fault and repair it seems to be an indication that something more is wrong than a simpel “wire connector issue in the flight control system” (Lockheed Martin; March 19, 2013).

Conclusion: this F-35 incident is unusual.

Overview emergency landing F-35A AF-23

March 11, 2013
12:42 pm:
Two F-35A Lightning II aircraft took off from the Lockheed Martin F-35 production facility in Fort Worth at for a delivery flight to Nellis Air Force Base, Nevada. The F-35A AF-23 (10-5011/OT, callsign Strike 31) and F-35A AF-24 (10-5012/OT, callsign Strike 32) were accompanied by a F-16 chase plane (84-1234, callsign Strike 33).

01.40 pm:
One of the two F-35A fighter (AF-23, 10/5011/OT) makes an unscheduled landing after an IFE (In Flight Emergency) at the civil airfield Lubbock Preston Smith International Airport, Texas (300 miles after take-off from Lockheed Martin Fort Worth).
05:30 pm:
Airport executive director James Loomis said the plane remained on the airport’s runway.
06:10 pm:
Local press is told that a maintenance team from Lockheed Martin is being dispatched to the Lubbock International Airport to determine the cause of the incident and repair the jet for flight.

March 12, 2013; 12.15 am
In an attempt to keep hidden the real facts Lubbock Airport Executive Director James Loomis tells the pres, that the malfunction was fixed by the evening and the plane (AF-23) took off for Nevada again.
However, the F-35A remained at Lubbock, parked in a guarded hangar.
Why did James Loomis tell something different to the press?

March 19, 2013 (Las Vegas Review Journal)
About the F-35A emergency landing: “There was a wire connector issue in the flight control system, but the pilot was never in danger” Lockheed spokesman Michael Rein said: “We fixed it, powered up the airplane, and everything checked out”.”

March 20, 2013 (Las Vegas Review Journal)
“The plane had not arrived at Nellis late Tuesday.”

March 23, 2013 until March 25, 2013
JSFNieuws reports the F-35 is still at the airport. No any Lubbock Airport officials reachable. Other people of Lubbock Airport refused to give any comments. No answers to emails and calls.

March 29, 2013 (Local website report)
The F-35A still remains at Lubbock International Airport.
Everything Lubbock website reports: “A new problem for the F35 fighter jet that made an emergency landing in Lubbock two weeks ago. Lockheed Martin officials tell us the jet tried to leave Lubbock and fly back to Ft. Worth this week, but experienced a problem with a communications channel of the flight control system and couldn’t leave.”

JSFNieuws130330-JB/jb

4 Responses to “F-35A still at civil airport three weeks after emergency landing”

  1. willemhagemanon 03 Apr 2013 at 12:24

    Vragen of opmerkingen welkom lees ik altijd onder alle berichten. Voor de verandering deze keer eens een vraag. Is er inmiddels bekend wat de reden is geweest voor de ‘Land if possible’ voorzorgslanding of ‘Land ASAP’ landing op Lubbock en wat de reden was voor voor verdere vertraging a.g.v. flight control problemen? Tevens de vraag wat de reden is voor al die miscommunicatie in de pers en de misleidende berichten van LM zijde? Niet dat ik het erg belangrijk vind voor het project, want dit soort landingen komt zeker voor in elke SDD of daarop volgende fase van welk project dan ook en zoals eerder door mij opgemerkt is zoiets soms ‘common practice’ voor operationele vliegtuigen. IK ben gewoon nieuwsgierig en het ontbreken van antwoorden op mijn twee vragen maakt mij nog nieuwsgieriger, nmaar mogelijk heb ik wat gemist en volstaat een verwijzing daarnaar.

  2. lsteynson 11 Apr 2013 at 9:08

    Elvis has left the building: http://www.kcbd.com/story/21912408/f-35-fighter-leaves-lubbock-for-nellis-afb

  3. Tinuxon 26 Jun 2013 at 20:36

    Nederland en de JSF:

    Het is al weer enige tijd verdacht stil omtrent de ontwikkelingen op JSF
    Nieuws.nl
    Is het stilte voor de storm of wordt deze geregeerd door de JSF lobby, die
    via de vele media kanalen ons bombardeert met positieve berichten,
    waaruit moet blijken dat het nu toch echt wel veel beter met de patient
    gaat, en hij goede vorderingen maakt in het helingsproces.
    Ja, ja, zelfs de allerhoogste betrokkenen in het ‘billion dollar’ game zijn
    bereidt om met data te goochelen ter ere van een positief besluit vanuit
    Nederland.

    Dat kan ook bijna niet missen, vanaf het begin is het al maar JSF waar alle
    betrokken partijen ons mee bestoken en doen geloven dat dit de enige
    echte ware machine is die aan alle eisen voldoet. Zelfs meer dan dat, hij
    heeft al zijn aanbidders zover gemanipuleerd, niks van alle negatieve
    berichtgeving is waar, de dollars rollen bij alle partijen al binnen want de
    grootste door Amerika geschapen wonder vliegmachine zal zijn gelijke niet
    kennen.

    Maar oh, waarom dan toch zo’n terughoudendheid bij de geinteresseerde
    partijen. Nee, velen hebben de les al geleerd van degenen die hard zijn
    teruggefloten en nu schoorvoetend, een nieuwe en transparante
    selectieprocedure zullen moeten gaan opstarten.

    Maar in Nederland willen ze er niets van weten, ze staan demonstratief
    met hun rug naar de criticasters toe, en gaan op de ingeslagen weg met
    oogkleppen en tunnelvisie voort.

    Wat jammer nou, weer maar eens die andere kandidaten voor spek en
    bonen in het Hollandse theaterstukje op laten draven.
    Nou tezijnertijd zal blijken dat die kandidaten gehakt maken van de JSF in
    een vergelijkende één op één confrontatie, en zo pijnlijk bewaarheid zal
    worden dat Nederland zich weer eens te snel door de Amerikaanse
    defensieindustrie als paard voor de wagen heeft laten spannen.

    Misschien is het nog niet te laat, maar zeker is dat de huidige minister van
    Defensie wel heel sterk in haar schoenen moet staan, om het gehele
    krijgsmacht apparaat dusdanig de komende jaren door de woelige baren
    te sturen, zonder dat de Klu er met de door haar begeerde hoofdprijs
    vandoor gaat en de gehele Nederlandse samenleving de komende
    veertig jaar in een bodemloos avontuur stort.

    Als geheugensteun nog een aantal punten die zullen blijven worden
    aangehaald mochten Klu, en alle betreokken partijen beslissen tot
    aanschaf van de grootste blunder uit 100 jaar Nederlandse Luchtmacht
    geschiedenis.
    (Amerika heeft het al gedaan, maar die konden helaas niet anders
    meer).

    - Stealth zal bij de indienststelling achterhaald blijken
    - De operationele kosten daadwerkelijk veel duurder dan beweerd
    - De operationele inzetbaarheid van de aangeschafte toestellen
    belabberd
    - Toestel niet geschikt voor QRA’s, niet (voldoende) inzetbaar bij de
    benodigde missies
    - Bij benodigde uitvoering taken, vervalt ‘Stealth’ modus door te
    beperkte interne capaciteit aan mee te nemen wapens, brandstof en
    apparatuur.
    - Toestel niet geschikt voor directe confrontaties met vijandelijke
    toestellen.
    - Stealthmode zal niet waterdicht blijken, zodat gepland voordeel vervalt
    en het ten prooi zal vallen aan diverse luchtafweergeschut, en
    raketten van de vijandelijke partij(-en).
    Probeer dat je vliegers maar eens uit te leggen, zonder te moeten
    toegeven dat er destijds een foute beslissing is gemaakt op basis van
    tunnelvisie.

    Hopenlijk zijn er nog een paar betrokkenen (partijen) die zich niet door de
    reeds bevooroordeelde laten overrulen en blijven kijken met open vizier.
    Dan is er nog hoop voor die jongens die de eerstkomende decennia met
    veel vertoon en met de juiste machines het luchtruim mogen doorkruisen
    en beschermen.

  4. Treblaon 30 Jul 2013 at 11:16

    Volgens twee lokale kranten in Miami waren het weer software problemen die er voor zorgden dat de ‘flightcontrols’ niet meer helemaal deden wat ze moesten doen en kwamen er op de display’s vreemde “chinese caracters”. Vandaar de “Land if possible”. Volgens een ingewijde maar niet met zijn naam in de openbaarheid willende man heeft men twee kompleet nieuwe software pakketten moeten installeren, vandaar dat het zo lang heeft moeten duren want tijdens het testen van de nieuwe software doken er opnieuw problemen op. Ook iemand die wel zijn naam noemde, Charless T Clifford, een programmeur die ooit voor het MoD werkte, gaf dezelfde redenen op. Hij voegde er aan toe dat er nog steeds geen vlucht is geweest tijdens welke de software werkte zoals het zou moeten. Tijdens ’special navigation trials’ is men hier zeer beducht voor. Elke vlucht kan de vlieger voor verrassingen stellen en is de kist, en met name de software, nog niet, zoals dat werd uitgedrukt, ’stressbestendig’. Normaal gesproken zou de software, buiten de normale updates, nu toch eens moeten werken zoals het is bedoeld.
    Ab Woudstra
    Hotel Oakwood,
    Miami, Fla., USA

Comments RSS

Reageer ook

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.